A Független Horvátország létrehozásával Teleki Pál megakadályozhatta volna, hogy Magyarország belesodródjon a II. világháborúba. Részben ezzel a megoldással nyerte meg a Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium csapata az Országos Középiskolai Problémamegoldó Versenyt. Hozzátennénk: nem először nyerte a Radnóti ezt a különleges versenyt.
Az OKPV nemcsak abban különbözik más történelem versenyektől, hogy a lexikális tudás helyett stratégia gondolkodásra sarkallja a diákokat, hanem abban is, hogy egyetemisták szervezték. A verseny szakmai hátterét a Mathias Corvinus Collegium és a Case Solvers biztosította. Céljuk, hogy a tizenévesek merjenek kritikusan gondolkodni, a versenyt szervező egyetemisták pedig gyakorolhassák az MCC Vezetőképző Akadémián tanult irányítási és döntéshozói módszereket.
Út a győzelemig
Januárban kezdődött az ország legnagyobb, középiskolásoknak szóló, problémamegoldó történelemversenye, röviden az OKPV, amire több mint 200 csapat jelentkezett. A megmérettetés lényege, hogy a diákok olyan sorsfordító problémákat oldjanak meg, amelyeket a múltban a legnagyobb királyoknak és hadvezéreknek nem sikerült. Az esetoldás nem része a hagyományos oktatásnak, ezért annak alapjait egy ingyenes online tréningből ismerhették meg a fiatalok. Az online és regionális fordulókból a legjobb 32 csapat jutott az országos döntőbe, amit a napokban tartottak Budapesten.
Az idei eset témáját 5 nappal a döntő előtt kapták meg a diákok. Teleki Pál miniszterelnök székébe kellett képzelniük magukat. Adolf Hitler a Délvidék visszacsatolását ígérte 1941 tavaszán a magyar kormánynak. Cserébe azt kérte, Magyarország rúgja fel az örökbarátsági szerződést, és vegyen részt Jugoszlávia lerohanásában. Teleki Pál miniszterelnök – aki mindenáron távol akarta tartani az országot a II. világháborútól – nem tudta feloldani ezt az ellentmondást, és április 3-án hajnalban véget vetett életének.
A nyertes Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium csapata szerint a magyar kormánynak rövid távon együtt kellett volna működnie a Harmadik Birodalommal Jugoszlávia lerohanásában és Horvátország függetlenségének proklamálásában. Ez ugyanis stabilizálta volna a Balkánt, és biztosította volna Magyarország semlegességét. A diákok ezzel a megoldással egy 4 napos kirándulást nyertek Rómába.
Miben más az Országos Középiskolai Problémamegoldó Verseny a többitől?
„Az OKPV abban különbözik más történelem versenyektől, hogy a lexikális tudás helyett logikai és stratégia gondolkodásra sarkallja a diákokat” – mondja Komjáti Jázmin Anna, az OKPV projektvezetője, aki néhány évvel ezelőtt még ő maga is versenyző volt. Az MCC Nemzetközi Kapcsolatok Iskola hallgatója kielemelte, mind a nyolcan, akik ezt a versenyt szervezték, sokat tanultak arról, milyen kihívásokkal kell szembenéznie egy vezetőnek az üzleti életben, és azokat hogyan lehet eredményesen kezelni.
A Mathias Corvinus Collegium és a Case Solvers célja, hogy problémamegoldó fiatalokat képezzen. Emellett platformot teremtsen a pályakezdők és a munkaerőpiac szereplői között. Az Országos Középiskolai Problémamegoldó Versenyt azért indították el 10 évvel ezelőtt, hogy a fiatalok már középiskolás korban elsajátíthassák a problémamegoldás, a strukturált problémakezelés alapjait, valamint a prezentációs készség és a csapatszellem jelentőségét.
I. helyezett: Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium
Csapattagok: Dervalics Máté, Farkas Pál, Kozsán Balázs
Felkészítő tanár: Kozma Éva
Forrás: dunakanyarrégió