Hogyan akarunk együtt élni Európában? Mit jelent az igazságosság? Mi köti össze az európai nemzeteket – és mi választja el őket? 2023.március 2-10. között a Balti-tenger partján fekvő Greifswald adott otthont a SchulBrücke für die Zukunft Europas, azaz Iskolák közötti híd Európa jövőjéért elnevezésű nemzetközi projekthétnek. A Deutsche Nationalstiftung (Német Nemzeti Alapítvány) szervezésében immár több mint 20 éve megrendezésre kerülő rendezvényre most első ízben kapott meghívást a Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium. Felekné Csizmazia Erzsébet és Majer Tamás kíséretében nyolc 11. és 12. évfolyamos diák utazott az egyetemi és Hanza-városba.

Az eseményen a Lengyelországból, Bulgáriából, Mönchengladbachból, Berlinből és a türingiai Rudolstadtból érkezett társaikkal a kontinens jövőjét meghatározó problémákat, a társadalom, a politika és a gazdaság alapvető kérdéseit vitatták meg.

A SchulBrücke résztvevői a szélrózsa minden irányából érkeztek

Az első napok az ismerkedés jegyében teltek. Alternatív projekteken keresztül mindenki bemutatta az országát, városát és az iskoláját, a nemzetközi büfében hazája specialitásait. Ezt követően valamely személyes tárgy megmutatásával az összes résztvevő elmesélte családja egy-egy tagjának a jövőről alkotott elképzeléseit. Az érdemi munka megkezdése előtt egy félnapos történelmi időutazás során az őskorból a jelenkorba repült a diákcsapat. Megtudhatták, mi és hogyan vezetett napjaink kihívásaihoz.

Alternatív projekteken keresztül mindenki bemutatta országát, városát és iskoláját

Ezt követően nyolc különböző munkacsoport alakult megoldási javaslatok és új perspektívák keresésére. Ehhez a diákok önállóan kutattak a rendelkezésükre álló szakirodalomban, forrásokat használtak, kritikai elemzéseket végeztek, valamint irodalmi és filozófiai szövegeket dolgoztak fel. Mindezt természetesen német nyelven. Az együtt gondolkodás eredményeként megszületett gondolatokat pedig egy, a jövő nemzedékeinek írt levélben rögzítették.

A magyar csapat büfékínálata

A projekthét folytatásában újabb workshopokon neves szakemberek segítségével a kreatív írás (Dr. Moritz Hildt író és műfordító), a videoújságírás (Dörthe Hagenguth fotós), az alternatív dizájn, a filozófiai vita (Dr. Frithjof Reinhardt, a SchulBrücke-program atyja) és a rendezvényszervezés fortélyaival is megismerkedhettek a diákok. Mindeközben továbbra is a jelenkor és a jövő kihívásaira keresték a megoldást.

A rendkívül tartalmas és olykor feszített tempójú programot közös kirándulások egészítették ki. Például Greifswald óvárosába, a Max Planck Plazmafizikai Intézetbe és az 1990-ben lekapcsolt, jelenleg leszerelés alatt álló lubmini atomerőműbe.

A Max Planck Atomfizika Intézetbe is ellátogattak

Az igazgató is támogatja a lehetőséget

A hazatérő diákok élménybeszámolóját hallva Nyiri István, a Radnóti Miklós Gimnázium intézményvezetője örömét fejezte ki, és a jövőben is támogatja ezt az iskolán kívüli tanulási lehetőséget. “Nagyon örülünk, hogy részt vehetünk ebben a programban. A célországbeli nyelvgyakorláson túl a tanulók hasznos ismeretekhez jutnak, fogékonyak lesznek számos problémára. Proaktívvá válnak, és nem utolsó sorban barátokat is szereznek.”

A következő tanévben október 5-13. között újabb nyolc radnótis élhet majd ezzel a remek lehetőséggel a francia határ közelében található Saarbrückenben.

A Schulbrücke-t rendező Német Nemzeti Alapítvány pártoktól független, nonprofit szervezet, melyet 1993-ban Helmut Schmidt, volt német kancellár alapított Richard von Weizsäcker egykori német szövetségi elnökkel. A szervezet évente több alkalommal kínál lehetőséget számos európai ország 17-19 éves középiskolásainak, hogy hét napot töltsenek együtt tanulással és tapasztalatcserével. Rendszerint hat iskola nyolc tanulója utazik valamely német városba, hogy közösen fedezzék fel az Európában zajló változásokat, a nemzeti és az európai identitás egy-egy aktuális meghatározó kérdésével foglalkozzanak. Akik pedig nem szeretnének elszakadni a SchulBrücke-től, beléphetnek az Alumnibrücke-be, a jelenleg mintegy 3800 taggal rendelkező öregdiákok szervezetébe.

Előző cikkNem kevés ittas sofőrt talált a rendőrség
Következő cikkMi lett volna, ha Magyarország kimarad a II. világháborúból? – A legjobb választ a dunakeszi Radnóti gimnázium diákjai adták