A közösségi közlekedést új, környezetbarát alapokra helyező Zöld Busz Program első lépéseként indult el a Zöld Busz Mintaprojekt, amelynek célkitűzése elektromos buszok helyi közlekedésbe történő beillesztése demonstrációs céllal a vidéki nagyvárosokban, tapasztalatgyűjtés a járműbeszerzés és -használat, valamint az infrastruktúra-kiépítés és töltés terén. A Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv legfontosabb részét képező Zöld Busz Programban a kormány a következő években 36 milliárd forintot fordít arra, hogy környezetbarát járművek közlekedjenek a nagyvárosokban. A cél a helyi közösségi közlekedésben résztvevő autóbusz-állomány cseréje a hazai buszgyártás ösztönzésével, az üzemeltetett buszok átlagéletkorának, a buszos közlekedés károsanyag-kibocsátási értékeinek és fenntartási, üzemeltetési költségeinek csökkentése, továbbá az utazási szolgáltatások minőségének javítása.
Dunakeszi is része a demonstrációs programnak, november közepén 4 hétre üzembe állt az MAN elektromos autóbusza. A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által biztosított, különlegesen felmatricázott jármű hétköznaponként két különböző, míg hétvégén egy járat útvonalán közlekedik, hogy az egész városba eljusson, ezáltal minél többen ki is próbálhassák.
A projekt dunakeszi indulása előtt az MAN oktatót is biztosított, aki két napon át készítette fel azt a három kijelölt sofőrt, akik a busz vezetésére jogosultak. A tesztüzemben forgalomba állított buszon a többi helyi járattal megegyezően mindenki díjmentesen utazhat.
A finanszírozási mintaprojekt keretében a Magyar Állam 800 millió forint támogatást nyújt a városok helyi közlekedésének fejlesztése céljából új, elektromos meghajtású buszok, valamint önjáró trolik beszerzésére, a jelenlegi buszállomány részleges cseréjére.
A Zöld Busz Projektiroda tavaly novembere óta elérhető pályázati felhívása önkormányzatok és közlekedési közszolgáltatók számára nyújt elektromos buszok és önjáró trolibuszok beszerzéséhez legfeljebb 80 százalékos, a járművek üzemeltetéséhez szükséges infrastrukturális fejlesztések esetén pedig legfeljebb 60 százalékos támogatást.
Az e-buszok telepítése egy városban az integrált mobilitási stratégia részeként lehetőséget kínál a meglévő buszrendszer átgondolására, a szolgáltatás minőségének javítására, a közlekedés és a városi tér kölcsönhatásának és a város imázsának, élhetőségének javítására.
A buszok üzembehelyezésével a városok nem csak tisztább levegőjű, kevésbé zajszennyezett egészségesebb környezetet hozhatnak létre lakóik számára, hanem az üvegházhatású gázkibocsátásuk csökkentésével hozzájárulhatnak a klímaváltozás ellen folytatott küzdelemhez.
(x)