Kigurult a szerelőműhelyből az első Dunakeszin készült emeletes KISS vonat. Az Index olvasója kattintotta le a még vontatva haladó szerelvényt.
Az áramszedők nélküli KISS-t egy dízelmozdony húzta, ekkor készített fotót az Index egyik olvasója. A portál cikkében több fotó is található. Ezt a szerelvényt a Dunakeszi Járműjavítóban szerelik össze, miután Fehéroroszországban és Szolnokon elkészülnek a különböző elemei. A MÁV összesen 19-et rendelt, ami kb. 100 milliárdos üzlet a gyártó Stadlernek.
Az első 11 darab emeletes vonat várhatóan 2020 január 31-től közlekedik a váci vonalon.
A KISS vonatok sorsa politikai vitát is kavart, mert kiderül, hogy egy kormányhatározatban a járműjavítót vélhetően eladják egy orosz cégnek, amelyik már amúgy is üzleti kapcsolatban van Magyarországgal.
A jobbikos Szilágyi György a parlamentben arról érdeklődött, hogy ebben az ügyben “miként érvényesíthető a nemzetstratégiai érdek egy államtól független tulajdonossal szemben?.
Vargha Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára azt felelte: a magyar vasútijármű-gyártás eddigi legnagyobb üzletéről van szó, az egyiptomi állami vasúttársaság ugyanis 1300 vasúti kocsi legyártására adott megbízást a dunakeszi cég és az orosz Transmashholding hazai leányvállalata alkotta konzorciumnak.
Dunakeszin ebből több mint 650 járművet gyártanak majd le,
és biztosítanak ezzel lehetőséget a magyar munkavállalóknak.