A Civil Támogatási Alap tavaly év végi pályázatán több helyi közösség, alapítvány nyert támogatást. Cikksorozatunkban őket és rajtuk keresztül a várható fejlesztéseket, programokat mutatjuk be. Dióssi Csaba polgármester úr szerint Dunakeszi titka a közösségében rejlik. „A közösségépítés elhasznált szó, de a legjobb bizonyíték arra, hogy Dunakeszin mindenki odateszi magát, amikor az emberek önmaguk kezdenek el szervezkedni egy teljes közösség érdekében. Dunakeszin számíthatunk az egyesületekre, alapítványokra és ők is számíthatnak ránk!” – nyilatkozta a polgármester. Cikksorozatunk első részében a Bárdos Lajos Általános Iskola igazgatójával, Szőke Endrével és Szabó József önkormányzati képviselővel az iskola aktuális és jövőbeli fejlesztéseiről, annak lehetőségeiről beszélgettünk a tavaly év végi nyertes pályázat nyomán.
Kezdjük az alapoknál. Hogyan változtatta meg az iskolák helyzetét, hogy az önkormányzattól fenntartóként elkerültek az iskolák?
Szabó József: Természetesen alapjában megváltozott a helyzet, de Dunakeszi Város Önkormányzata továbbra sem engedi el oktatási intézményei kezét. Alapelvünk, hogy
a dunakeszi intézményekbe a dunakeszi gyerekek járnak, és ami a szülőknek fontos, nekünk is az,
ezért Dióssi Csaba polgármester úrral és képviselőtársaimmal folyamatosan keressük azokat a lehetőségeket, amivel segíteni tudjuk a városi intézmények működését – akkor is, ha azok fenntartója évek óta az állam és nem a város. Szeptembertől a Bárdos Lajos Általános Iskolának új iskolaigazgatója lett Szőke Endre személyében, akivel rögtön egy közös pályázati lehetőségen kezdtünk el gondolkodni. Az iskola udvara nagyon leharcolt állapotban van, ennek a fejlesztésén kezdtünk el dolgozni és pályázni – sikerrel.
Szőke Endre: Az együttműködés már ezelőtt elkezdődött: az önkormányzat támogatásának az eredménye az is, hogy az iskola ebédlőjében lecseréltük a bútorokat. Már nagy szükség volt erre, az összes asztalt és széket kicseréltük modernebb, tartósabb, praktikusabb eszközökre. Kaptunk egy próbaidőszakot, ami alatt több mintát is kipróbálhattunk, ennek alapján sikerült kiválasztani azokat a székeket, asztalokat, amelyek a legstabilabbnak tűntek.
Az ebédlőt a polgármester úr is megtekintette, a bejárás során szóba került az étkező belső falfelületének a felújítása is. Úgy tudom, ez szerepel a 2024-25-ös tervek között.
A szülők kérésérére pedig padokat helyezett el az önkormányzat az alsós épület elé, hogy a szülők, nagyszülők kényelmesebben tudjanak várakozni.
Ez egy apró dolog, de fontos, hogy lépésről lépésre komfortosabbá tegyük az iskolát és annak környezetét – tette hozzá a képviselő.
Az első sikeres pályázat után már be is nyújtották a következőt
Nem ez az első eset, hogy összefogással udvarfelújítás valósul meg. Azonban ennek az udvarnak a modernizálása nagyobb projektnek tűnik, hány ütemben fog megvalósulni a fejlesztés?
Szabó József: Egyben valóban nagyobb falat lenne, de az udvar felújítása 3 ütemben tervezett. A kéréseket Szőke Endre igazgató úr és a tantestület fogalmazta meg, mi a műszaki tartalom és a dokumentáció összeállításában segítettünk. Az elnyert pályázat az első ütemű fejlesztést biztosítja, amely során új aszfaltborítást kap az udvar új paddal kiegészítve. Reméljük, hogy a következő pályázat is sikeres lesz, amely során a játszó udvart szeretnénk felújítani.
Szőke Endre: A pályázatot ugyan az iskola nyújtja be, de az önkormányzattal együtt gondolkodva. Polgármester úr és képviselő úr minden szükséges segítséget biztosít.
Az önkormányzat adja a szakmai hátteret az adminisztrációban, például a játszótér megtervezésében segít Dunakeszi város főkertésze, az aszfaltozásban pedig a főmérnök segíti a pályázat műszaki adminisztrációját.
Az udvar korszerűsítése folyamatban lévő pályázat, illetve a jövőben is pályázunk erre, hogy minél tökéletesebben kialakítsuk annak környezetét. A Fő u. 143. szám alatti épületünk esetében, ahol az alsós diákok tanulnak, ott is szükséges lesz az udvart pályázati úton fejleszteni, kültéri padokat és asztalokat szeretnénk kialakítani, amelyek lehetővé teszik a szabadtéri tanórákat is, illetve a diákok számára a közös beszélgetéseket.
Az alapítványi forma nagy segítséget nyújt
A pályázatokon kívül milyen lehetőségei vannak még az iskoláknak a támogatásszerzésre?
Szőke Endre: Az iskola támogatása jelenleg úgy épül fel, hogy elsőként a fenntartó, a tankerületi központ, rajta keresztül az állam működtetési támogatásban részesít minket. Az önkormányzat, mint tulajdonos, más minőségben támogat, emellett saját forrásokat is igyekszik időről időre biztosítani. A pályázatok komoly lehetőséget nyújtanak nekünk. Az alapítvány azért is fontos az életünkben, mert egy támogatási csatorna, hiszen
sok intézményt érint az egy százalék. Minket is. Nagy segítség, hogy a szülők felajánlják az egy százalékukat az iskolának.
A szülői támogatásnak van még egy formája. Néhány év után tavaly novemberben újra sor került az alapítványi bálra, amely jelentős bevételt produkált. Ezt a bált a szülői munkaközösség szervezte, mi a helyet biztosítottuk és a háttérmunkát. A támogatás az alapítvány számlájára került. Ez kicsit szabadabb felhasználásra ad lehetőséget, természetesen kisebb összegben, mint amit az önkormányzattól vagy a fenntartó részéről kapunk. Az önkormányzat minden évben támogatja az iskolai programok megvalósítását. Ezek elengedhetetlenek ahhoz, hogy iskolánk igazi közösségként működhessen.
A költségvetésben továbbra is szerepel az iskolák támogatása
Szabó József: Valóban, az önkormányzat az infrastruktúra-fejlesztés mellett természetesen az iskolai programokat is támogatja. Városunk önkormányzatának költségvetése épp a napokban áll össze végleges formában, ebben minden oktatási intézmény támogatását beterveztük.
Szőke Endre: Az iskola hálás az önkormányzatnak, és szeretnénk mi is viszonozni ezt a támogatást azzal, hogy igyekszünk több városi szintű rendezvényen, programon megjelenni, mint például a március 15-i, az október 6-i megemlékezés, a karácsonyi hangverseny. Ezek a megjelenések azért fontosak számunkra, hogy részvételünkkel a helyi közösség még erősebbé formálódjon, mi is aktív részesei legyünk Dunakeszi nagy, összetartó közösségének.
A támogatási alapnál sikerrel pályázott több helyi közösség is, ezekről cikksorozatunk további részeiben számolunk be.