A városban járva sok óvodás és iskolás csoporttal találkozunk. Kérdésünkre többen elmondták, hogy Dóri nénihez mennek, hogy elmesélje nekik, milyen volt nagyon-nagyon régen Dunakeszi. Ennek apropóján Dóri nénivel, azaz dr. Kerekes Dórával, a Révész István Helytörténeti Gyűjtemény vezetőjével beszélgettünk múzeumpedagógiáról, élményekről, és arról, hogyan lehet a mai gyerekeket megszólítani.
Dóra korábban adott interjújában elmesélte, hogy a helytörténeti gyűjteményben 45-60 perces foglalkozást tart az osztályoknak. Minden év elején korosztályi ajánlásokkal megküldi a foglalkozásokat az intézményeknek. De tematikus sétát is tehetnek vele a gyerekek a szabadban.
Úgy tudjuk, sokan már augusztusban foglalják az időpontokat, nehogy lemaradjanak. Milyen a fogadtatás az idei tanévben?
Szerencsésnek mondhatja magát a gyűjtemény. A dunakeszi pedagógusok jó partnereink, akik látják, tudják, hogy az itt lakó gyermekek akkor lehetnek majd lokálpatrióta dunakeszi felnőttek, ha ismerik a településünket. A város köznevelési és közoktatási intézményeivel jó kapcsolatot ápol a gyűjtemény, sok esetben már évek óta járok egy-egy óvodába, iskolába, vannak olyan gyerekek, akiket nagycsoportos óvodásként ismertem meg, most pedig 4. osztályban találkozunk egy-egy foglalkozás keretében.
Ezek a gyerekek már sokat tudnak Dunakesziről, és – ami talán a legfontosabb – igényük is van erre.
A gyűjteménnyel, annak programjaival a városi rendezvényeken is találkozhatunk.
Az intézményi keretek mellett nagyon fontosnak tartom a kapcsolattartást a családokkal. Nagy öröm számomra, hogy a városi rendezvényeken sokszor úgy keresik fel a helytörténeti gyűjtemény sátrát a családok, hogy „Hallottunk az óvodában/iskolában tartott foglalkozásról, ezért jöttünk”, míg a gyerekek azt kérdezik: „Dóri néni, ma mit lehet nálad játszani?” Az óvodás és alsó tagozatos korosztály esetében pontosan erre, a játékra helyezem a hangsúlyt. Számukra a játszva tanulás élmény, miközben mi, felnőttek is „megnyugodhatunk”, hogy „azért tanul is az a gyerek”. Nagy siker lett a két helytörténeti mesekönyv, a Titkos utakon helytörténeti sétafüzet, a Sétáljunk együtt Dunakeszin! helytörténeti társasjáték, valamint a Gyűjtsd össze Dunakeszit! matricás album.
Nagyon szerencsések vagyunk, hogy Dunakeszi Város Önkormányzata támogatja a projektjeinket, így újabb és újabb játékokkal, történetekkel örvendeztethetjük meg a dunakeszi gyerekeket.
Egyre nagyobb az érdeklődés, pedig eddig sem volt kicsi
Mi a tendencia az óvodások és iskolások körében? Nő vagy csökken az érdeklődés?
Eddig sem volt alacsony szintű az érdeklődés, de az idei esztendőben – várhatóan – az előző évit is túlszárnyaljuk. Sokszor inkább az a probléma, hogy már nem tudok a pedagógus által óhajtott időpontra zöld utat adni. Ilyenkor alkudozunk, de általálban találunk megfelelő dátumot. Sajnos muszáj előre tervezni, mert sokszor már hónapokra előre nincsen szabad időpont. Így is előfordul, hogy napi 3-4 foglalkozást tartok meg, nem is mindig egy intézményben.
Mik a slágertémák ősszel?
Elsősorban az őszi hagyományokhoz és ünnepekhez köthető témákat kérik a pedagógusok. A legnagyobb érdeklődést a szüret témája váltja ki ilyenkor, de olyan osztályokban, ahová most hívnak először, A régi Dunakeszi című, általános, átfogó ismereteket közvetítő foglalkozással szoktunk kezdeni. Hagyományosan ilyenkor tartja a IV. Béla Király Taggimnázium a Béla-napot, ahol most már második alkalommal tartottam előadást IV. Béla királyról, illetve dunakeszi kötődéséről. November második felében pedig megindul az adventi és karácsonyi foglalkozások időszaka.
A kamaszokat is szeretnék megszólítani
Korábban említette, hogy a következő öt év során a 13+ korosztály számára készülő programokban szeretne erősödni. Hol tart most ez a folyamat?
Finoman szólva is gyerekcipőben jár. A 13+-os korosztály egy kicsit másként „működik”, mint a fiatalabbak. Ők is érdeklődők, de egészen másképpen szereznek ismereteket, tanulnak vagy éppen szórakoznak, mint a kisebbek. Első lépésként – reményeink szerint – 2024. január 1-jétől elindul a gyűjtemény saját honlapja. Ez nagy előrelépés lehet a digitális világban élő tizenévesekhez. Tervezek olyan részt kialakítani, ami az ő igényeiknek felel meg. Ötletem is van rá, de – mint mondtam – még csak a kezdetén tartok ennek a folyamatnak. Bízom benne azonban, hogy öt évnél rövidebb idő alatt tudom majd megvalósítani.