Valótlanságokkal, csúsztatásokkal vezeti félre a lakosságot az ellenzék az egykori Dunakeszi Úthálózatáért Közalapítvánnyal kapcsolatban, amely 2002-2006 között 1,7 milliárd forintból 163 utca építését végezte el a városban.
Ha a megfelelő helyen keressük, könnyen megtudhatjuk a Dunakeszi Úthálózatáért Közalapítványról, hogy 2001. május 24-én hitelesítették alapító okiratát, amely egyébként mindenki számára elérhető Dunakeszi városának hivatalos weboldalán. A közalapítvány célját egyértelműen megfogalmazták az okiratban, miszerint „hozzájáruljon Dunakeszi város közforgalom számára megnyitott útjai, hídjai, alagútjai fejlesztéséhez, fenntartásához és üzemeltetéséhez, ezzel megvalósítva és átvállalva a városi Önkormányzat kötelezően ellátandó közfeladatainak ellátását, valamint a településfejlesztési célok megvalósítását.”
A Dunakeszi Úthálózatáért Közalapítvány alapító okiratát Kecskeméthy Géza, Dunakeszi városának akkori polgármestere hitelesítette. Az alapítvánnyal kapcsolatban felmerülő kérdésekre a kuratórium tagjai hivatottak választ adni. Kovács László, a kuratórium akkori elnöke küldte el részünkre a csatolt dokumentumot, amelyből kiderül, konkrétan mely utcák épültek az alapítványon keresztül.
Kattintással nagyítható!
[column col=”1/4″]
[/column]
[column col=”1/4″]
[/column]
[column col=”1/4″]
[/column]
[column col=”1/4″]
[/column]
Jogosan merül fel a kérdés, hogy miért egy közalapítvány foglalkozott annak idején az utak építésével és fejlesztésével. A válasz egyszerű. Az ezredforduló idején az adóhatósági jogszabályok lehetővé tették, hogy méltányossági kérelem alapján a közalapítványok az általános forgalmi adó összegét visszaigényeljék. 2002-2006 között önkormányzati támogatással, és az alapítványba befizetett lakossági hozzájárulással 163 utca épült meg. A beruházások összesen 1,7 milliárd forintba kerültek, amelynek körülbelül 8%-a volt lakossági útépítési hozzájárulás, a többi önkormányzati támogatás – tudtuk meg Kovács Lászlótól, az alapítvány akkori kuratóriumi elnökétől. A fent említett ÁFA – visszaigénylésből származó összeget az alapítvány rendeltetésének megfelelően szintén útépítésre fordította.
Az alapítvány működéséről az alapító okiratban is feltüntetett kuratórium volt jogosult dönteni. Az alapítványok gazdasági működésének felülvizsgálata pedig minden esetben az ügyészség, mint törvényességi ellenőrzést gyakorló szerv feladata.
A 2010. októberi önkormányzati választásokat követően az újonnan megválasztott Dióssi Csaba polgármester javaslatára a képviselő-testület rendeletben szabályozta az utak felújítását és építését, mivel időközben megszüntették az ilyen típusú adó – visszaigénylések lehetőségét. A rendelet szerint „Dunakeszi város közigazgatási területén a közvetlenül érintett ingatlan tulajdonosa az önkormányzat által épített kiszolgáló utak megvalósítása után útépítési hozzájárulást köteles fizetni. Ám mentesül fizetési kötelezettsége alól az az ingatlan-tulajdonos, aki Dunakeszi város úthálózatának fejlesztésére elkülönített számlaszámra korábban támogatást fizetett be.”
Az útépítési díjként és támogatásként történő befizetéseket a jelenlegi önkormányzat azóta is elkülönített számlán kezeli, és azt kizárólag a város közigazgatási területén meghatározott utak építésére használja fel. Az útépítési díjból befolyt összeg egyébként az útépítések kevesebb, mint tíz százalékát fedezi, ezt önkormányzati forrásból egészítik ki, amelyből a rendelet 2011. januári hatályba lépése óta 64 utat sikerült megépíteni a városban. Ezekkel az utakkal kiegészítve le is zárultak az útépítések Dunakeszin.
A Dunakeszi Úthálózatáért Közalapítvány jelenleg nem működik, státusza felfüggesztett, 2007 óta pedig nem épített utakat.
Mivel a Városnak a fenti okokból kifolyólag egy ideje semmilyen kapcsolata nincs ezzel a szervezettel, valószínűleg az ellenzék részéről a Polgármesteri Hivatal felé feltett kérdések igazi oka nem a válaszok megszerzése, hanem a politikai hasznot remélő hangulatkeltés lehet.
Fontosabb dátumok:
2001. május 24. | Megalakul a Dunakeszi Úthálózatért Közalapítvány |
2002 – 2006 | 163 utca épül meg a közalapítvány jóvoltából, összesen 1,7 milliárdos költségen |
2007 | Módosulnak az ÁFA – visszaigényléseket korlátozó jogszabályok |
2010. október | Helyi önkormányzati választások, Dióssi Csaba lett a polgármester |
2011. január | A képviselő – testület rendeletben szabályozza az utak építését |
2011- | Újabb 64 út épült a közalapítványtól függetlenül |
M.I.