A Radnóti gimnázium diákjai közül senki nem lépett vissza, a koronavírus-járvány miatt kialakult rendkívüli helyzetben az érettségi vizsgáktól. Megkérdeztük őket a hétfői magyarérettségi után, hogyan sikerült nekik a vizsga. Most az iskola igazgatóját, Nyiri Istvánt kérdeztük az érettségi kapcsán.

Fotónk a tavalyi érettségikor készült

A Radnóti gimnázium igazgatójánál arra voltunk kíváncsiak a járványérettségi első napján, hogy szerinte a kialakult helyzetben, miképp teljesítenek diákjai, mennyire tudtak felkészülni a vizsgákra, és mit gondol arról, hogy írásbeli érettségi alapján kapnak jegyet, ez előnyös vagy hátrányos a tanulók számára.

Vizsgázási szempontból, mik lehetnek a buktatói a mostani helyzetnek?

A jelen vizsgahelyzet tartogat előnyöket és hátrányokat is. Aki szóban ügyesebb, jobban kommunikál, jó tételt húz, az javíthat az írásbeli eredményein. Akinek a szóbeli felelet kevésbé testhez álló, annak ez most előnyösebb. Valójában buktatói nincsenek ennek a módszernek, egyszerűen csak egyféle megmérettetést jelent.

Lesz olyan diák, aki jobban teljesít majd, mert otthon eredményesebben tud/tudott tanulni?

A magyar oktatási rendszer – hasonlóan a fejlett országokéhoz – azon alapul, hogy a diákok iskolába járnak. Így van ez még a felsőoktatásban is. A diák és tanár személyes találkozásai segítik a tananyag elsajátítását, a pedagógiai tevékenységekről nem is beszélve. Emlékeztetnék mindenkit arra, hogy március 16-tól az iskoláknak villámcsapás-szerűen kellett áttérni az otthoni tanulásra, az online módszerekre. Annak ellenére, hogy gimnáziumunk tanárai maximális erőbedobással dolgoznak, még nem helyettesíthető maga az iskola, az iskolai tanóra. Az, hogy ki teljesít majd jobban és ki esetleg rosszabbul, nem mérhető. Az otthoni tanulás eredményessége a diákoktól függ. Van, aki már most képes az önálló, egyedüli tanulásra, és önmagát tudja motiválni, illetve vannak, akiknek szükségük van külső támogatásra, segítségre.

Ön azért megértő lesz, ha mondjuk az idei eredmények nem érik a tavalyit?

Az iskola tanulmányi előmenetele és eredményessége köztudottan országos szinten is kiemelkedő. A 99 végzős diákunk közül 25 diák kitűnő, még további 31 diák jeles eredményekkel zárta a 12. évfolyamot. Az tanulmányi átlag 4,62 feletti volt mindhárom osztályunkban. Meggyőződésem, hogy a most érettségiző diákok is a korábbi évek eredményességét fogják mutatni. Az osztályokat ismerve, a fenti eredmények ismeretében, nincs okom kételkedésre.

Ön jónak tartja, hogy akinek van bátorsága az megpróbálhatta az érettségit?

Az érettségi vizsgák megrendezéséről Magyarország kormánya hozott döntést mérlegelve a járványhelyzetet, mérlegelve az érettségi megrendezésének időpontját. A végzős diákok is mérlegelték, hogy mivel jár számukra az, ha nem írják meg az érettségit, illetve milyen lehetőséget teremt egy sikeres érettségi vizsga. Hangsúlyozni kell, hogy az érettségire való felkészülés nem az utolsó pár hét, vagy hónap munkája. A mi diákjaink több év óta tudatosan készülnek az érettségikre illetve a továbbtanulásra. Az érettségi vizsgák elmaradása komoly változásokat eredményezett volna a magyar felsőoktatásban a továbbtanulás terén is.