A magyar vasúti járműgyártás történetének eddigi legnagyobb vállalkozása veszi kezdetét a Dunakeszi Járműjavítóban. 680 vasúti személykocsit gyártanak az Egyiptomi Nemzeti Vasúttársaság részére. Ez egyedülálló lehetőséget teremt a nagy hagyományokkal rendelkező magyar vasúti járműgyártás felfuttatására – mondta Wein András abban az interjúban, amelyet három helyi médiumnak adott. A kft. ügyvezető igazgatója június elejétől tölti be a pozíciót, de már beszélt az új tulajdonosokról, a KISS kocsikról és a várossal való együttműködésről is. Oroszok vagy magyarok a Dunakeszi Járműjavító Kft. tulajdonosai?

Egy magyar-orosz vegyesvállalat a Dunakeszi Járműjavító 90 százalékos tulajdonosa. Ez a társaság fele részben magyar befektetőkből és fele részben egy svájci bejegyzésű, orosz háttérrel rendelkező cégből áll. Ez utóbbi, a TMH csoport, az egyik legnagyobb szereplő a vasúti járműgyártás nemzetközi piacán. A másik tulajdonos, a Magyar Vagon Zrt., egy ipar- és vasútfejlesztési projektekre és vasútipari folyamatokra, valamint befektetők szervezésére és koordinálására specializálódott budapesti székhelyű magyar befektető vállalat.

Mi a garancia arra, hogy ez a szerkezet megmarad? 

Talán pont ez a kiegyensúlyozott tulajdonosi szerkezet. 

Mennyiért kelt el az eddig állami tulajdonban lévő járműjavító? 

Komolyan mondom, hogy nem tudom, a felek ezt nem kommunikálják. Én a gyártást irányítani érkeztem ide.

Wein András, ügyvezető igazgató

A kérdés persze az, hogy ön felé kik fogalmazzák meg az elvárásokat, vagy profánabbul, ön kinek számol be? 

Ahogy az egész tulajdonosi szerkezet a bizalmon alapul, úgy a Dunakeszi Járműjavító Kft. irányításában sincs ez másként. Az én feladatom, hogy a gyártás zökkenőmentes legyen, a lehető legjobb minőségben és határidőre teljesítsük a megrendelést, ezzel együtt pedig új partnerségek kialakítására törekszünk. Ez a tulajdonosok, a TMH International és a Magyar Vagon Zrt. (MA-VAG) közös elvárása, ennek megvalósítására kaptam tőlük felhatalmazás. 

De ők hozzák a döntéseket? Mi a két hét tapasztalata? 

Mielőtt azt kérdezné, követve az ön logikáját, nincsenek parancsok. Megvan a bizalom felém és a Dunakeszi Járműjavító teljes szakembergárdájában, hogy a magyar vasúti járműgyártást újra naggyá tegyük, a terveket megvalósítsuk. 

És mik ezek? 

Az, hogy gyártsunk le 680 vasúti kocsit az egyiptomiak számára. Jól és eredményesen, azaz pénzügyileg is hasznot termeljünk. Ezek szakmai kérdések, amelyeknek meg akarunk felelni. Milyen vagonokat gyártanak szeptembertől Dunakeszin? 

Az egyik éppen most itt áll az udvarunkon. Az egy harmadosztályú, légkeveréses jármű. Az 1300 darabos szerződésben ugyanis 5 fajta vagont rendeltek. Mi ebből kettőt gyártunk. Harmadosztályú, de légkondicionálóval felszereltet és hasonló, de komfortosabb, másodosztályúakat. Érdekes látni, hogy milyen különbségek vannak az egyiptomi és az európai igények között. Például ott sokkal magasabbra kell fellépni az utasoknak a helyi peronok kialakítása vagy pont a hiánya miatt. Egy ilyen szerelvényt legyártani mekkora technikai kihívás, az új cég közleménye technológiai transzferről beszélt. Ez előrelépés volna a KISS vonatokéhoz képest? 

A Transmasholding egy hatalmas vállalat, Európa talán legnagyobb szerelvénygyártója. Egyedül is le tudnák szállítani az 1300-as tételt. Mi azt a munkatechnológiát kapjuk meg, amellyel ők dolgoznak. Felesleges volna kétszer feltalálni a kereket. 

Mikor indul be a gyártás? 

Szeptembertől, novemberben mehet az első kocsi saját lábon a behajózási kikötő felé. Amikor pedig felfut a termelés, akkor havi 20-25 szerelvényt gyártunk majd 40 hónapon keresztül. 

Kikkel? Érkeznek munkások mondjuk Oroszországból? 

Az elején jönnek majd, amíg beindítjuk a gyártást, ez nem kérdés. Azonban miután minden sínen lesz, magyarokra számítunk. Az sem kérdés, hogy a jelenlegi 600 fős gárdát, főleg a gyártás területén, jelentősen bővíteni kell. Pár hónap múlva kiderül, hogy pontosan mennyivel. Mi lesz a KISS vonatokkal? 

Még 11-re van szerződésünk, azok mind elkészülnek. Emellett a MÁV-val szeretnénk megújítani a főjavítói szerződésünket. Újjá akarjuk építeni magyar munkásokkal a magyar járműgyártást. Ebből amúgy más gyártók sincsenek kizárva.  Értjük, de mikor járnak majd a KISS vonatok a szobi vonalon? 

Ezt a MÁV-tól kell kérdeznie. Ha kimegy az udvarra láthatja, hogy több KISS elkészült, az utasforgalmi próbákra várnak. Indul a műszaki és dokumentációs átadó is, utána jöhetnek a próbafutások. Sajnos a járvány közbeszólt. 

Kicsit visszatérve az egyiptomi üzlethez, milyen beszállítókra lesz szükségük? 

A Knorr-Bremse például fontos partner lesz a fékgyártásnál, de idetelepül egy dél-afrikai klímás cég is. Összesen több tucat kisebb beszállítóval számolunk. 

Változik a viszonyuk az egyik kistulajdonossal, az önkormányzattal? 

Fontos megbeszélésen vagyok túl Dióssi Csabával. 

Kért valamit a polgármester?  Azt, hogy működjünk eredményesen, mert az jó a városnak is. 

De valami konkrétumot sport vagy kultúra szponzorációt? 

Azt kérte, hogy gyártsunk 680 jó vasúti szerelvényt, de nem akarom elviccelni. A jövőben szeretnénk szorosabbra fűzni a viszonyt a várossal, szeretnénk részt venni a város életében.