A dunakeszi ingázók jelentős részének nagyszerű hír, hogy végre átadták az M3-as metróvonal megújult Lehel téri és Nagyvárad téri állomásait. Ezzel befejeződött a vonal öt és fél évig tartó rekonstrukciója.
Az utolsóként felújított állomások átadásán, a 3-as metróvonal rekonstrukciójának záróeseményén, Navracsics Tibor kiemelte, Budapest közlekedése, “a főváros pozíciója és helyzete” az egész ország szempontjából meghatározó. Nemcsak gazdasági, kulturális, hanem a mindennapi élet szempontjából is. Gyakorlatilag minden második magyar valamilyen formában mindennapos tevékenysége során “találkozik Budapesttel” – tette hozzá. Karácsony Gergely főpolgármester köszönetet mondott a kormánynak, az EU-nak, a beruházásban közreműködőknek, valamint megköszönte a Budapesten közlekedők türelmét.
Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója kiemelte: Európa egyik legmodernebb metróvonalát adják át. A beruházás során felújították a vágányokat, 40 ezer négyzetméter burkolatot tettek le. A lefektetett erősáramú vezetékek hossza pedig akkora, hogy azok Barcelonáig elérnének. Továbbá, Magyarországon először építettek be ferdepályás felvonókat és a teljes metróvonal akadálymentes. Bolla Tibor közölte, a rekonstrukció öt és fél éve alatt a munkálatok egyetlen egy napra sem álltak meg és 3500 ember dolgozott a felújításon. A metrópótló buszok a felújítás ideje alatt 22 millió kilométert tettek meg – jegyezte meg.
Naponta több mint félmillióan utaznak a vonalon
Walter Katalin, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója elmondta, a 3-as metró az ország legforgalmasabb vasútvonalának számít, naponta több mint félmillió utast szállít. Agnes Monfret, az Európai Bizottság egységvezetője, a regionális és várospolitikai főigazgatóság képviselője pedig arról beszélt, a 3-as metró felújítása az eddigi legnagyobb uniós támogatással rendelkező projekt volt a 2014-2020 közötti kohéziós programból.
A Nagyvárad tér és Lehel tér állomások hétfő délelőtti ünnepélyes átadásával tehát véget ért a 3-as metróvonal rekonstrukciója, kora délutántól a szerelvények a teljes vonalon közlekednek és az összes akadálymentesített állomáson megállnak. A három ütemben zajló munkálatok 2017. november 6-án kezdődtek az északi szakasz lezárásával (Újpest-központ – Dózsa György út állomások között). Ezt 2019. március 30-án vehettek újra birtokba az utasok. A déli szakasz felújítása (Népliget – Kőbánya-Kispest állomások között) 2019. április 6-tól 2020. október 22-ig zajlott. A középső szakasz (Lehel tér – Nagyvárad tér állomások között) rekonstrukciója ezzel párhuzamosan már 2020 márciusában megkezdődött az Arany János utca és Ferenciek tere állomáson.
A metrófelújítás 225 milliárd forintba került. A BKV közreadott sajtóanyaga szerint az EU felé elszámolható támogatás összege 172,7 milliárd forint. A hazai társfinanszírozás összege pedig 44,7 milliárd. A fővárosi önkormányzat 7,1 milliárd forintot állt.