Késési biztosítást vezet be a kormány a vonatokon és buszokon. Emellett tízpontos intézkedéscsomagot jelentett be a magyarországi tömegközlekedés helyzetének javítására Lázár János építési és közlekedési miniszter a szerdai közlekedésinfón. Mutatjuk, mik ezek.
Ami a legnagyobb érdeklődést váltotta ki, hogy júniustól visszatérítik a menetjegy árának felét, ha a busz vagy a vonat legalább 20 percet késik – olvasható Magyarország Kormányának Facebook-oldalán. A részleteket, hogy ezt milyen módon lehet majd igazolni és intézni, még nem tették közzé.
2. Felújított vécék
A második ígéret, hogy 2026 január elsejéig felújítják a vasútállomásokon és buszpályaudvarokon lévő összes mosdót. Jelenleg 1000 mosdó van a MÁV-állomáson, ezek közül 700 majdnem használhatatlan a miniszter szerint. Ezeken kívül 100 buszpályaudvart érint a vállalás. Lázár János szerint a nagyobb állomásokon olyan rendszer lesz, mint a MOL-kutakon, azaz fizetősek lesznek a mosdók, de az utasok ingyenesen használhatják azokat, ha van jegyük vagy bérletük.
3. Menet közbeni takarítók
Az InterCity-járatokon a jövőben takarítók is utazni fognak. Az ő feladatuk lesz, hogy akár menet közben is kitakarítsák a vonatok vécéit, ha azokat az utasok összepiszkolják.
4. Ezer új autóbuszt vesznek
Lázár János szerint a következő másfél évben 1000 új autóbuszt fognak venni, amiből 500 már idén, 500 jövőre érkezik meg. Ezek egy része a Volán flottáját bővíti, másik része a MÁV vonatait segíti ki, ha a vonatok nem járnak.
5. Mozdonyflotta fejlesztése
Az ötödik vállalás a mozdonyflotta megerősítése. Jelenleg egy nap 200 villanymozdony közlekedik, 150 darab ebből 40-60 éves. 2026 nyaráig minden második villanymozdony megújul, ezután az IC-k már csak új mozdonyokkal közlekednek. Ennek megfelelően 40 új villanymozdony érkezik majd a MÁV-hoz, és 15 új dízelmozdony. 2026 első félévében további 15 korszerű villanymozdony is érkezik.
6. IC-kocsik beszerzése
A hatodik pont az IC-kocsik hiányának csökkentése. Július elejére 100 új felújított kocsi érkezik majd a MÁV-hoz. Emellett megrendelnek 285 darab új IC-járművet, amire a fedezetet a kormány biztosítja.
7. A GYSEV vesz át feladatokat a MÁV-tól
Lázár János szerint jelenleg óriási különbségek vannak az ország keleti és nyugati fele között közlekedés szempontjából. A miniszter elmondta, hogy a kormány jelenleg felvásárolja a GYSEV-et, ahol már tőkét emeltek és még fognak is. “Ez már nem egy osztrák vállalat, hanem magyar, szeretném, ha a GYSEV az országot szolgálná” – mondta. Ezért a GYSEV-nek átadnak egyes pályaszakaszokat: Győr, Vas, Zala és Veszprém megyékben a MÁV munkavállalói a GYSEV-hez kerülnek a MÁV-tól, ahogy a pályákat is átadják majd. A GYSEV-nél 11 új Stadler motorvonatot rendeltek, ami 3000 férőhelyet jelent. A Budapest-Belgrád vonalon 2026 januárjától részben GYSEV mozdonyok fognak járni.
8. Erősítő buszjáratok jönnek nyáron
A miniszter elismerte, hogy a nyári szezont nem győzték emberrel, járművel, energiával és klímával. Ezért új szolgáltatás jön, ez pedig a MÁV-busz: erősítő buszjáratokat fognak beállítani, hogy ki tudják szolgálni az utasokat. Nyáron majdnem 200 busz áll majd készen erre a feladatra, ez a korábbi évekhez képest tízszeres emelkedést jelent.
9. Klímagarancia jön
“Klímagaranciát” is vállalnak: aki jegyet vesz, előre tudni fogja, hogy lesz-e a vonaton klíma vagy sem. Ha nincs klíma a vonaton, akkor biztosítanak klímás buszokat, azaz 2025 nyarán nem fordulhat elő, hogy ne legyenek klímás vonatok vagy klímás buszok – ígéri a miniszter.
10. Új MÁV-applikáció jön
Lázár János tizedik vállalása, hogy áprilistól jön a MÁV Plusz applikáció is. Egy ideig párhuzamosan működik majd a jelenlegi MÁV-appal, de fokozatosan annak összes funkcióját átveszi, így minden, az utazáshoz kapcsolatos információ és szolgáltatás elérhető lesz rajta.