Újabb nyolc emeletes KISS motorvonat szállításáról írt alá szerződést a MÁV-START Zrt. és a Stadler Bussnang AG a Dunakeszi Járműjavító Kft. telephelyén, ahol hamarosan elkezdődik a már korábban megrendelt 11 KISS jármű kocsijainak összeszerelése.
A MÁV-START 2019 végétől 11 darab nagykapacitású motorvonatot állít forgalomba a legforgalmasabb Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok vasútvonalakon. A nagy befogadóképességű, 600 ülőhelyes, emeletes KISS (Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug) vonatokkal a MÁV-START új korszakot nyit a személyszállításban. A gyors, 160 km/h engedélyezett sebességű, 95 százalék feletti rendelkezésre állással üzemelő, megbízható járművek kényelmükkel megfelelnek a modern követelményeknek, kiszolgálják a dinamikusan növekvő utasforgalomból és az egyedi szükségletekből eredő igényeket.
Az aláírási ünnepségen bemutatták az első fényezett kocsiszekrényt is.
A kétszintes motorvonatok a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas utastérrel, WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd. Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérült WC lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekesszék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi szállítására alkalmasak (a kerékpárhelyek száma további 24 darabbal bővíthető rugalmasan, igazodva ezzel a kerékpáros turisztikai szezonban megnövekedett utazási igényekhez) – írja a MÁV-csoport.
A Stadler által gyártott, KISS elnevezésű emeletes jármű első három kocsiszekrénye már megérkezett a Dunakeszi Járműjavítóba (DJJ), ahol a betétkocsik összeszerelését és a járművek üzembe helyezését is végzik. Ma ugyanitt írt alá szerződést további 8 darab KISS megrendeléséről a MÁV-START és a Stadler. A második ütem járművei 2021 elejéig állhatnak forgalomba.
Szepessy Tamás, a Dunakeszi Járműjavító Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy a gyár életében jelentős mérföldkő ez, hiszen évtizedes szünet után végre ismét új kocsik gördülnek ki a csarnokokból. A MÁV-Starttal és a Stadler-rel létrejött együttműködés eredményeként a termelés kapacitás kihasználtsága közel 100%, miközben a létszám a 2014-es 350 fős mélyponthoz képest mostanra meghaladja az 550 főt.
Az ünnepségen Rétvári Bence országgyűlési képviselő, az EMMI miniszterhelyettese elmondta, hogy a megépülő vonatok elsőként a Budapest-Vác vonalon fognak közlekedni. A váci emberek fele igénybe veszi a vasút szolgáltatását, és ezek a korszerű vonatok megkönnyítik majd a Szobról, Dunakesziről és a környező településekről munkába járók életét is.
Dr. Tuzson Bence, a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára kiemelte, hogy a duankeszi gyárban komoly gyártás folyik, ami nem valósulhatott volna meg a polgármester kitartó munkája nélkül.
Az itt dolgozók minőségi munkát végeznek, nélkülük nem beszélhetnénk dunakeszi gyárról, nélkülük nem gurulhatna ki innen új szerelvény.
A kormány célja, hogy az ilyen beruházásoknál minél nagyobb szerepet kapjanak a hazai járműgyártók. A magyar kötöttpályás járműgyártás felvirágzás előtt áll, a Dunakeszi járműjavító fontos szerepet kaphat ebben a fejlődésben. Ezzel a fejlesztéssel jelentősen javul a közösségi közlekedés szolgáltatási színvonala, amely a helyi családok életminőségéhez járul hozzá.
Dr. Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kifejtette, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium egy ügyfélorientált szolgáltatói jövőkép kialakítását várja el a közösségi közlekedési társaságoktól. Az igényeket hatékonyabban kielégítő, összehangolt, vonzó kínálatot kell nyújtani az utasoknak.
A kétszintes vonatok forgalomba helyezésével a magyar vasút, szó szerint szintet lép.
Az elővárosi közlekedés további fejlesztése egyebek mellett a járműpark folytatódó minőségi cseréjével kiemelt cél a közutak és a környezet tehermentesítése érdekében.
Dr. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója beszédében hangsúlyozta, hogy az emeletes motorvonatokkal, amelyek részben hazánkban készülnek, valóban szintet lép a magyar vasút.
Akár 6, 8, 10 perccel is lerövidülhet az utazási idő.
Minden egyes jármű 600 ülőhelyet kínál, vagyis az első két ütemben érkező összesen 19 motorvonat 11 400 ülőhelynyi kapacitást biztosít majd utasaink számára.
Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója hozzátette, hogy a Stadler magyarországi jelenléte 13 éves múltra tekint vissza, amely során eddig összesen 171 vasúti járműre kaptak megrendelést, és erre alapozva 500 munkahelyet hoztak létre.
Erre az eredményre rendkívül büszkék vagyunk, és bízunk benne, hogy a hazai piac bizalmára a jövőben is rászolgálunk. A Dunakeszi Járműjavítóval a jövőben is szeretnénk folytatni az együttműködést.
A két cég a nagy kapacitású motorvonat beszerzéséről még tavaly áprilisban írt alá keretmegállapodást. A motorvonatok megvásárlására, azaz eseti szerződések megkötésére és teljesítésére a keretmegállapodás időtartama alatt, annak aláírásától számított nyolc éven belül kerülhet sor. A szerződés összesen 40 motorvonat lehívására biztosít lehetőséget. Ebből 19 darabot rendelt meg a vasúttársaság, amelynek közel 100 milliárd forintos forrásigényét az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programból (IKOP) finanszírozza. A vasúttársaság célja a fennmaradó 21 darab mielőbbi lehívása is.
2018 októberében a vasúti hatóság kiadta az új járművek előzetes típusengedélyét, így megkezdődött a kocsiszekrények hivatalos átvétele. 2018 végéig három jármű 18 db kocsiszekrényét veszi át a MÁV-START, amelyből eddig három kocsiszekrény érkezett Dunakeszire.
Az új járművek jelentős hazai hozzáadott érték mellett készülhetnek, ugyanis a jelenleg gyártás alatt lévő 11 járműből 8 vonat betétkocsijainak összeszerelésére – a Stadler és a Dunakeszi Járműjavító stratégiai együttműködése keretében – Dunakeszin kerül sor. Ezen felül 8 szerelvény motorkocsijának és betétkocsijának összekapcsolása, illetve az összes jármű üzembe helyezése is itt történik. Az emeletes szerelvények összesen 132 darab forgóváza szintén Magyarországon készül, ezek gyártásáért a Stadler szolnoki forgóváz-revíziós központja felel. Három szerelvény, illetve a járművek kocsiszekrényei és a motorkocsik a Stadler emeletes vonatok gyártásáért felelős svájci kompetenciaközpontjának irányítása alá tartozó fehéroroszországi üzemben, Minszkben készülnek. A most lehívott 8 darab jármű gyártása várhatóan hasonló feladatmegosztás alapján valósul meg, ennek részleteiről jelenleg egyeztetnek a felek.