Az egyiptomi közlekedési minisztert, Kamel al-Vazírt és delegációját július 27-én a Dunakeszi Járműjavító Kft. tárgyalójában fogadta az egyiptomi megrendelés végrehajtásáért felelős Társaság képviseletében Törő Csaba vezérigazgató, és Schwartz István, a Dunakeszi Járműjavító Kft ügyvezető igazgatója. A megbeszélésen részt vett Magyar Levente parlamenti államtitkár , a Külgazdasági Minisztérium miniszterhelyettese, továbbá Mohamed El Shinawy, Egyiptom Magyarországra delegált nagykövete. A találkozó apropója, hogy vasúti járművek önálló gyártására készül a Dunakeszi Járműjavító, amelynek szakmai stábja prezentációban mutatta be a gyár működését. A magas rangú résztvevők a jelenlegi és a jövőbeli nagyszabású együttműködésről tartottak egyeztetést az egyiptomi közlekedési miniszterrel, aki később Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel tárgyalt a megállapodásról. A prezentációt követően a résztvevők gyárlátogatáson vettek részt.
„A magyar közlekedésipar valaha volt legnagyobb megrendelése nyomán széles körű magyar-egyiptomi vasúti járműgyártási együttműködés indulhat meg a jövőben az afrikai piaci lehetőségeket kihasználva” – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
A tárcavezető az egyiptomi közlekedési miniszterrel közös sajtótájékoztatóján arról számolt be, hogy a kétoldalú gazdasági együttműködés egyik legmeghatározóbb területe a közlekedési ipar, ugyanis Dunakeszin nagy erőkkel zajlik az észak-afrikai országba szállítandó vasúti kocsik gyártása. Kiemelte, hogy a hazai közlekedési ipar valaha volt legnagyobb megrendelése eredetileg háromoldalú, orosz-magyar-egyiptomi projekt volt, viszont az időközben bekövetkezett nagy geopolitikai változások nyomán mára kizárólag a Ganz-MaVag International Kft. felelős a teljesítésért.
Rámutatott, hogy Magyarországról eddig 255 vasúti kocsit szállítottak ki, és a megrendelt további 314 kocsi gyártása is folyik. “A kiszállítás is folyamatosan történik, határidőre végezni is fogunk” – mondta.
„Megkezdtük az egyeztetéseket arról, hogy hogyan folytassuk ezen együttműködés kiterjesztését, és elindultak a tárgyalások a további közös egyiptomi-magyar vasúti gördülőállomány-gyártásról” – jelentette be. Szijjártó Péter tudatta, hogy megegyeztek az egyiptomi vasúti mérnökök és technikusok magyarországi gyakorlati képzéséről a már most is működő ösztöndíjprogram keretében, hogy ezzel a műszaki lába is biztosított legyen az együttműködésnek.
“A magyar közlekedésipar valaha volt legnagyobb megrendelésének teljesítése tehát zajlik, s úgy látjuk, hogy ez most megnyithatja a kaput arra, hogy egy, az afrikai piaci lehetőségeket kihasználó, széles körű egyiptomi-magyar vasúti járműgyártási együttműködés induljon meg a jövőben” – összegzett.