A nyitónapon, augusztus 7-én, az Ed Sheeran koncertjére teltház várható, ezért a szervezők arra kérik a látogatókat, hogy jóval a koncert előtt érkezzenek meg, hogy a „check-in” és a további biztonsági intézkedések miatti sorban állást elkerüljék. A jegyeket érdemes előre, kedd estig a helyszínen beváltani, ezzel is meggyorsítva a bejutást.
„Több szempontból is kimagasló az idei Sziget Nagyszínpadának felhozatala” – mondta Kádár Tamás, a Sziget főszervezője. Három fellépő díja is meghaladja az eddigi „csúcstartóét”. Post Malone – Ed Sheeran – Foo Fighters komoly nevek – mondta a főszervező, hozzátéve: “külön öröm számunkra, hogy olyan zenekarok is helyet kapnak a headlinerek között, akik jól illeszkednek a Love Revolution kampányunk üzeneteihez, mint például a csütörtökön fellépő The 1975, akik nemrég jelentettek meg egy “közös dalt” Greta Thunberg klímaváltozási aktivistával, a Fridays For Future életre hívójával.”
Hetvenhat hektáron nyolcezer ember szorgoskodott hetek óta azon, hogy felépüljön a Sziget, ami 27. alkalommal fogadja az több mint 100 országból érkező látogatókat. A Sziget legnagyobb építménye a Nagyszínpad, a maga 3000 m2-es területével, 500 m2-es játékterével. A legnagyobb sztárokat felvonultató helyszínen egy 400 m2-es ledfal teszi teljesebbé a képi világot és mintegy 200 db intelligens, nagyteljesítményű ultramodern lámpa biztosítja a tökéletes látványt.
A Nagyszínpad programjai este 11-kor befejeződnek, a buli azonban nem áll meg, ezután csak zajcsillapított sátrakban lesznek programok. Köztük a két legnagyobb a Bacardí Aréna és a MasterCard Színpad by A38. A két nagysátor összesen 25 000 látogatót tud befogadni.
A Sziget építése során felállítottak 27 km kerítést, lefektettek 21 000 m2 méhsejt járólapot és 8.000 m2 alumínium járófelületet a talajterhelés enyhítésére, és a sátrakban további 23.000 m2 dobogót használtak. A Szigeten 250 konténert telepítettek, kiszállítottak 40 kamionnyi építési állványt, és csak a technikát több mint 1000 kamion hozza-viszi. 1 200 db mobil WC-vel, 600 db angol WC-vel és 2 kamionnyi wc papírral készülnek a szervezők, valamint több mint 500 zuhanyzó áll majd a fesztiválozók rendelkezésére.
A Sziget elhíresült arról is, hogy látványvilágában az egyik legizgalmasabb szerte Európában. Több mint 100 különböző művészeti alkotás, egyedi szobor és funkcionális térinstalláció díszíti a területet, 40 km-nyi fényfüzér ad egyedi világítást a fesztiválnak 20 000 izzóval és emellett 1000 lampion is díszíti majd a területet.
A Sziget biztonságát 1200 őr és további 100 rendvédelmi személy védi. Felépül egy 600 fős egészségügyi bázis, dolgozik a Szigeten 300 tűzoltó, és egy 24 órában működő 20 fős vezetési törzs is, meteorológussal, tűzoltóval, a fegyveres erők képviselőivel, operátorokkal. A kommunikációt 500 db RH rádió biztosítja.
Az idei Sziget fesztivál továbbra is különös figyelmet fordít a környezetvédelemre. A tavalyról már ismert re-pohár rendszer idén is folytatódik, ami azt eredményezi, hogy mintegy 1,5 millió egyszer használatos műanyag poharat fognak kiváltani a “többutas” poharak. Tavaly a “Don’t Suck – Ne szívd meg” szívószál-mentes kampány 600 000 darabbal, a felére csökkentette a szívószál használatot. A nagy sikernek köszönhetően idén egy továbbfejlesztett változattal igyekeznek még jobban csökkenteni ezt az arányt: már a szívószálak önkiszolgáló pultra helyezését sem támogatja a Sziget, illetve, a központi ártáblákra is felkerül a szívószál-mentes üzenet. Azok a látogatók, akik mégis ragaszkodnak a szívószálhoz, papírból készült, 100%-ban újrahasznosítható alternatívával szürcsölhetik az italokat.
Nejlonzacskót egyáltalán nem lehet forgalmazni, és az ételek kiadásakor lebomló tányérokat és evőeszközöket is használnak majd. A 2018-as szelektív gyűjtési program eredményességét a kézi takarítás fejlesztésével tervezik növelni, ennek érdekében 50 fő hulladékgyűjtő önkéntessel nő a humánerő kapacitás.
A cél az 50%-os újrahasznosítási arány fenntartása és növelése.
A fesztiválozók idén is ajándékokért cserébe válthatják be a szelektíven válogatott hulladékot a Green Sziget Centerben. Nem csak a felelős hulladékgazdálkodásra, de az eldobott csikkekre is ügyel a Sziget. Idén 50000 darab mobil hamutartó kiosztását tervezik a fesztivál bejáratánál.
A fentiek mellett olyan külön PET gyűjtő aktivitások is megvalósulnak, amiket a Sziget a szponzoraival karöltve végez majd el, ahol a visszagyűjtött PET-ek újrahasznosítását is vállalta az adott partner.
A víztakarékosság idén is nagy figyelmet kap. A fesztivál egy speciális zuhanyzási idő csökkentési kampánnyal készül, amit 2018-ban kísérleteztek ki a fesztiválon. Minden zuhanyfülkét takarékos zuhanyzásra felhívó matricákkal látnak el. Ez akár már 20%-os vízmegtakarítást is eredményezhet. A fesztivál kreatív módon fogja felhívni a figyelmet a fesztivál területén elérhető vízvételi lehetőségekre is. A vízcsapok a szolgáltatási térképen is fel lesznek tüntetve és a vízlelőhelyeket embernagyságú vízcseppek jelölik. Az Eco Camping területén vákuum öblítéses ECO wc-ket telepítenek, melyekkel 85%-os vízmegtakarítás érhető el.
A Duna tisztán tartására is fontos szempont. A Sziget önkéntesei naponta tartanak majd közös szemétszedést, hogy a Sziget dunai partszakaszán ne juthasson hulladék a vízbe. Feláll egy ún. Coca Cola Recycling Team is, egy 50 fős csapat, akik a pet- és aluhulladékot gyűjtik és az ALDI áruházban pedig komposztálható zacskóban adják a termékeket, amiket leadva a komposztálóba kerülnek.
Mindezek mellett a Fesztivál idén bevezet egy új étkező blokkot, ahol a fenntartható táplálkozás kerül a középpontba. Ebben a blokkban alacsony CO2 kibocsátású ételeket – nem csak a vegán és vegetáriánus, hanem halat és csirkét – forgalmazó helyeket találhatnak a fesztiválozók. Az itt képződött konyhai hulladék a Szigetre kitelepült mobil komposztáló berendezésben kerül majd feldolgozásra, ahol a tervek szerint 100 m3-nyi ételmaradékot, lebomló csomagolást dolgoznak majd fel. Az itt készült humusz anyag az Óbudai Sziget rekultivációja során kerül felhasználásra a Főkert által. A mobil komposztáló mellett egy „látványlabor” is helyet kap, ahol a komposztálás folyamatát tudományos igényességgel mutatják be a látogatóknak.
Az E.ON Oázisban zöld környezetben, igazi feltöltődést kínálva, napenergiával üzemeltetett telefontöltőkkel és wifivel várják a fesztiválozókat.
A szervezők és a Dreher idén is közös fenntarthatósági programot hirdetnek: kizárólag repoharakba csapolják majd a sört, a visszajuttatott üres dobozokért pedig ajándékot adnak a látogatóknak.
Idén szintén a belépésre jogosító karszalaggal is lehet fizetni a Szigeten. A rendszer lényege, hogy a karszalagok RFID chippel lesznek felszerelve, így amellett, hogy minden belépési jogosultságot tartalmaznak (napok, kempingek, stb.) a fizetési funkciót is magukban foglalják. Ez a rendszer a heti és napijegyeseknél is egyaránt működik, és gyakorlatilag a Festipay fizetőkártyát váltja ki, ami ezáltal tulajdonképpen beépül a karszalagba. Így megszűnik a korábban a kártyáért fizetendő 500 forintos letét is, illetve a karszalag további előnye, hogy sorbanállás nélkül, a Sziget mobil-applikációján keresztül is fel lehet tölteni. Ez esetben a 300 forint feletti bennmaradó összeget automatikusan visszautalják a látogatóknak. Emellett természetesen egyérintéses (contactless) bankkártyákkal is lehet majd ugyanúgy fizetni, mint eddig és a bankkártyás és karszalagos fizetés mellett az erre alkalmas mobiltelefonokkal is kiegyenlíthetjük a számlánkat.