A magyar vasúti járműgyártás megmentését várták volna egy egy milliárd eurós segélyhiteltől, amiből Egyiptom vasúti kocsikat vett volna. De nem vesz.
A Bombardier (akkor még a járműjavító többségi tulajdonosa), a Stadler és a Ganz vezetői az Eximbankkal közös delegációban jártak Kairóban egy éve. Akkor még reális lehetőségnek tűnt, hogy az egyiptomi vasút immár égetően szükséges korszerűsítését a magyar cégek segítségével oldják meg. Kairónak 700 személykocsira lenne szüksége, hogy a lerongyolódott gördülőállományt kicserélje, de kellennének új mozdonyok és biztosítóberendezések is. A járműgyártást a magyar cégek vállalták volna, egy olyan konstrukcióban, amelyben az Eximbank húsz éves, igen kedvező kamatozású hitelt adott volna Egyiptomnak, és ebből fizették volna a gyártást. A munka a Dunakeszi Járműjavító Kft. telepén folyt volna, és ez a megrendelés 5-7 évre is ellátta volna munkával a dolgozókat. A magyar cégek bíztak a régi jó kapcsolatban – hiszen Egyiptom, még a második világháború előtt, első valamirevaló vasúti szerelvényeit Magyarországról szerezte be, és a “magari” vonatnak sokáig nagy becsülete volt a Nílus mentén.
Szíszi elnök budapesti tárgyalásain is szó esett az üzletről – a magyar fél azt szerette volna elérni, hogy az elnöki hivatal adjon felmentést a hosszú és bürokratikus közbeszerzési eljárás alól. Akkor még azon aggódhattak a magyarok, hogy Egyiptom, mint számos más afrikai ország, végül a magyarok helyett az alacsony árakkal és biztos finanszírozással dolgozó távol-keleti versenytársakat választja.
Szaad al-Geiúsi egyiptomi közlekedési miniszter azonban ma bejelentette, egyáltalán nem kívánnak hitelből vásárolni vasúti járműveket. “Nem veszünk fel egyáltalán banki hitelt, befektetőket várunk, akik megértik, hogy Egyiptom egy jelentős piac, és ide hozzák a gyártókapacitásaikat.” – nyilatkozta az al-Maszri al-Jaum című napilapnak. A miniszter szerint egyszerűen szégyen lenne, ha Egyiptomnak külföldről kellene beszereznie a vasúti átjárókhoz szükséges berendezéseket. A kocsikat mindenképpen elkészítik, de nem hitelből, hanem az Arab Iparosítási Szervezet finanszírozásában, Egyiptomban.