Láttak már olyan csodás átalakulásokat, hogy egy nő két héttel a szülése után kocka hassal fotózkodik a tükör előtt? Önök is hitetlenkedve nézték? Nos, a soron következő interjúalanyunk aerobikedző és édesanya is. Meg fog lepődni, miként vélekedik szakemberként a hasonló esetekről.

Fotó: Enessey Melinda
Fotó: Enessey Melinda

Május 8-tól a Katonadombon az önkormányzat jóvoltából ingyen lehetőség nyílik arra, hogy a nyár folyamán kihozzuk magunkból a lehető legtöbbet, és jobb kondícióba lendüljünk, mint valaha. A Dunakeszi Post pedig úgy döntött, egy sorozat keretében bemutatja önöknek a három edzőt, akivel a hét három napján találkozhatnak több hónapon át a Mozdulj Dunakeszi! Programsorozat keretében. Három edző, három különféle karakter, így biztos mindenki megtalálja a számára inspiráló személyiséget, akár mindhármukban. A most következő interjúalanyunk egy kedves, dinamikus, ifjú hölgy, akiről talán sokan nem is gondolnák, hogy immár egy 13 éves nagylány anyukája. Nagy Amarilla gyógytornásszal és aerobik oktatóval beszélgettünk, akivel már találkozhattak azok, akik kilátogattak a Futakeszi eseményre, ugyanis ő tartotta a színpadon a bemelegítéseket, mellette pedig a lánya, Panka tornászott.

Mi az eredeti foglalkozása?
A végzettségem szerint gyógytornász vagyok, és emellett természetesen aerobik oktatói képesítésem is van. Sőt, mondhatni szenvedélyem a tanulás, hiszen a négyéves főiskolai gyógytornász tanulmányaim első évében már beiratkoztam a Fitness Company képzésére, majd az egy éves képzés követően a főiskola mellett már elkezdtem órákat tartani. Az edzői fizetésem mindig félretettem, és utána abból újabb s újabb képzéseken vettem részt. Így spinning oktató is vagyok, valamint az aerobik és fitnesz számos válfaját elsajátítottam, softball, capoeira, boksz aerobik, és még sorolhatnánk.

torna bottal

És hogy kezdődött a sport iránti érdeklődése? Emlékszik még a kezdetekre?
Hát persze. Olyan 12 évesen kezdtem el aktívan mozogni. Ekkor már beindul a hormonrendszer, a lányoknál pedig elkezdődik a korszak, amikor jobban odafigyelnek arra, hogy csinosak legyenek. Én ekkor kezdtem tudatosan figyelni az izomzatomra, az alakomra. Szerencsére elsőre olyan csapatba kerültem, ahol jó társaság volt, én voltam a legfiatalabb a teremben, de rögtön elfogadtak. Emlékszem, siettem haza mindig az iskolából, hogy megírjam a leckémet és este mehessek aerobikra.

Korábban nem is sportolt?
Csak ritkán. Ezelőtt a korszak előtt csak az édesanyámmal mentem el egy-egy órára, ahogy ők hívták: banyatornára. Ez még az Esztergályos Cecília és Jane Fonda vonal, ami akkoriban nagyon népszerűnek számított.

Miben különbözik ez mozgásforma attól, amivel mostanában találkozhatunk a termekben?
Intenzív mozgás mind a kettő, ám most sokkal több koreografált elemet tartalmaz, mint korábban az aerobik.

torna törölközővel

Több mint egy évtizede foglalkozik már fitnesszel. Mit tekint eddigi legnagyobb sikerének?
Kétszer nyertem meg az aerobik maratont 2004-ben és 2006-ban. Ez egy speciális verseny, ahol minél több órán keresztül kell tornázni, közben a zsűri le-fel mászkál, és nézi, ki az, aki már olyan fáradt, hogy helytelenül végzi a gyakorlatokat. Nagyjából 9-10 órán át kellett helyesen végezni a gyakorlatokat a győzelemért. Egyszer pedig a Wellness Guru versenyt is megnyertem, amit egy magazin hirdetett meg. A fődíj egy profi fitnesz DVD készítésének lehetősége volt. Mindemellett sorra hívnak a legnagyobb fitnesz konferenciákra, immár országosan is. Siker volt az is, amikor az egyik ilyen rendezvényre úgy döntöttem, egy speciális eszközzel egy általam kidolgozott mozgástréninget dolgozik ki. Külön botokat gyártattam egy vidéki mesteremberrel, még édesapám is beszállt az előkészületekbe, különféle színekre festette le az eszközöket, pedig 150 darab volt. Akkora sikere lett, hogy utána fitneszoktatók kerestek meg, hogy vásárolnának ilyen eszközt tőlem. De a vendégeimmel közösen is nagy sikereket érünk el.

WELLNESS-GURU3

Ezekről is mesélne?
Reális célok elérését tűzzük ki célul, melyek, ha együttműködik a partner, akkor nagyobb fogyások, definiáltabb, szálkásabb izomzat éppen úgy látványos sikert jelent mindkettőnk számára, mint amennyire egy egészséges mozgás, tartás elérése mondjuk balesetek után. Egyénileg személyedzőként is dolgozom, de emellett gyógytornászként is tevékenykedek. Különféle egészségügyi problémák utáni rehabilitációt segítem, legyen szó műtétek utáni regenerálódásról, agyvérzés utáni mozgáskoordinációs problémák enyhítéséről vagy megszüntetéséről éppúgy, mint csípőprotézis műtét utáni mozgás helyreállításáról. Az állandó vendégeim látszik igazán, mennyit lehet fejlődni, ha valaki kitartó.

Fontos szót ejtenünk arról, hogy édesanya is. Szülés után miként nyerte vissza az alakját? Illetve hízott egyáltalán, vagy úgy csinálta, hogy praktikusan minél kevesebbet?
Dehogy! A terhesség háttérbe szorította az edzői oldalamat. Úgy vélem, egészségesen híztam az állapotosságom alatt, úgy 12 kilót szedhettem fel.

Nagy Amarilla a lányával, Pankával
Nagy Amarilla a lányával, Pankával

És rögtön le is adta esetleg? Mint ahogy egy-egy híressé lett hölgy kiposztolja a közösségi oldalakra hogy 2 héttel a szülés után már kocka hasa van?
Számomra is meglepőek azok a képsorok. És nem azért, mert lehetetlenség megcsinálni. Csupán feleslegesnek tartom. Illetve úgy mondanám, számomra sokkal fontosabb volt akkoriban, hogy az újszülött gyermekemmel egy szoros kapcsolatot tudjunk kialakítani, hogy megtaláljuk a közös harmóniákat, egymásra hangolódjunk. Szép testet a szülés után bármikor lehet varázsolni, persze kemény munkával, de azok a bizonyos első hónapok, amikor megékezik egy új élet a világra, ahogy keresi a kapcsolatot az édesanyjával, az első időszak, az soha többé vissza nem térő pillanat. Szülővé válni felelősséggel és kötelezettségekkel jár.

Mit javasol szakemberként, miként érdemes ismét formába hozni magunkat szülés után?
A szülés után 6 hét pihenést javasolnak az orvosok, de érdemes figyelni magunkra, nekem ez például kitolódott, Panka lányom már három hónapos volt, mire azt éreztem, nem megerőltető számomra a mozgás. Eleinte csak hosszabb sétákat javasolnék a babakocsival, majd szépen, fokozatosan visszatérni az aktívabb mozgáshoz. Tudom, ez nehéz, hiszen szülés után megváltozik a test, és sokan nem érzik magukat nőiesnek, mégis arra biztatnék mindenkit, hogy legyen magával türelmes, és legfőképpen pedig azt, hogy összpontosítson inkább arra, hogy a babájával harmonikus viszony alakuljon ki. A magam példáját említeném: én a lányom egy éves koráig nem is tértem vissza profi fitneszoktatóként.

Panka ma már nagylány
Lánya, Panka ma már nagylány

Nem is edzett ez alatt az időszak alatt?
Előtte persze volt egy kedves időszak, amikor a játszótéri anyukák megkértek, tartsak nekik órákat. Persze az egy más közeg. Ott nem volt kellemetlen, hogy nem nyerte még vissza az alakját az ember, hiszen éppen mindannyian ezzel küzdöttünk. Profi órát azért sem tartottam volna, mert mi hölgyek kritikus szemmel tudjuk egymást nézni. Viszont azóta már sok nőnek segítettem visszanyerni a szülés után az alakját.

Nekik speciális edzésre van szükségük?
A szülés során a has kitágul ide sajnos nagyobb eséllyel rakódnak le a zsírpárnák. A gáti izmok is sérülhetnek a szülés során, így bizonyos mozgásformák nem ajánlottak addig, míg vissza nem nyerik a szülés előtti állapotot. De ugyanúgy problémát jelenthet, hogy a szoptatás miatt más a test, az erőteljes fizikai terhelés miatt begyulladhatnak például az ízületek – én egyébként így jártam, amikor túl korán indultam el utána futni, és belevetettem magam. Mindezek mellett a pályafutásom során találkoztam olyan bölcs nőkkel, akik akkor kerestek fel, amikor még csak tudatosan elhatározták, hogy édesanyák akarnak lenni, és tudták, érdemes az izmokat már előtte feszesíteni. Például volt, akinek gerincsérve volt, és a terhesség alatt a hát nagy terhelésnek van kitéve, ezért a törzsizmokat szerette volna erősíteni.

Akkor elsősorban nőknek tartasz órákat?
Sok nő jár hozzám, de szerencsére sok férfi is.

Férfiak?
Igen. Sokan közülük keresztedzésekre járnak hozzám, és más sportágakban jeleskednek, futás, hegymászás, vagy egyéb sportok. Mellette pedig tudatosan szeretnék erősíteni más izomzatukat is, így például a törzsizmokat. De sokan amiatt keresnek fel, mert gerinc-, és izületi problémáik jelentkeztek, és ezen szeretnének mozgással javítani, de persze sokan csak szimplán preventív edzésmódszert részesítik előnyben.

És a Mozdulj Dunakeszi keretén belül, a Katonadombra kiket vár elsősorban az óráira?
Bárkit szívesen látok, aki szeretné a hátizmait kímélő tornával edzeni, formába hozni. Arra szeretnék biztatni mindenkit, hogy ha van bármilyen egészségügyi problémája, az órák előtt nyugodtan jöjjön oda hozzám, és akkor az óra tartása közben, anélkül, hogy név szerint említeném őt, majd mondani fogom, hogy akinek ilyen és ilyen problémája, az ezt a gyakorlatot ne csinálja, vagy ne úgy csinálja. Örülnék annak is, ha olyanok is jönnének, akik korábban nem mozogtak. Ha eleinte 20 percig bírja csak, akkor mozogjon abban a 20 percben. Úgy is fokozatosan nőni fog a teherbíró képessége a hetek alatt. Örülnék, ha sokan megszeretnék majd a mozgást.

A Futakeszi előtt Amarilla tartotta a bemelegítés
A Futakeszi előtt Amarilla tartotta a bemelegítés

Milyen napokon lesznek az órái?
Velem május 12-től, péntekenként találkozhatnak majd a mozogni vágyók a Katonadobon.

Milyen tornával várja majd az érdeklődőket?
Elsősorban klasszikus alakformáló tornát fogok tartani, nagy hangsúlyt fogok fektetni a gerincre és a törzsizmokra, így az órákat látogatók nem csupán formásabb alakkal gazdagodnak, de a testtartásuk is javulni fog.

És mit javasol, addig hogyan készüljenek az órára, miként lendüljenek formába?
Tudja, ahogy említettem: a fokozatosság elvének híve vagyok. Így azt javasolnám, hogy itt van végre a jó idő, használják ki, elkezdhetjük a mozgást akár egy egyszerű sétával is. És természetesen várom azokat is, akik csak ott szeretnének majd elkezdeni mozogni. Akik pedig célzottan szeretnék átmozgatni addig az izmaikat, azoknak addig ezt a videót ajánlom:
[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=_SzV_MefiCg&feature=youtu.be[/youtube]