Kigördült a MÁV-Start megrendelésére készült első nagykapacitású KISS emeletes motorvonat a Dunakeszi Járműjavító gyártócsarnokából. Várhatóan már holnaptól megkezdik a forgalomba helyezéshez szükséges típusteszteket, így jövő év elején már találkozhatunk az emeletes motorvonatokkal a váci vasútvonalon is.

A MÁV-Start közbeszerzési eljárás keretében kötött keretszerződést a Stadler Bussnang AG vasúti járműjavítóval 2017 áprilisában 40 darab KISS motorvonat szállítására. A MÁV-Start az első ütemben 2018-ban először 11 darabot, majd 2018 végén további 8 darabot hívott le, a fennmaradó 21 lehívásának előkészítése folyamatban van.

Az első körben lehívott 11 darab KISS motorvonat 2020 februárjától állhat forgalomba a váci és a ceglédi elővárosi vasútvonalon, majd további 8 darab emeletes motorvonat érkezik 2021 elején.

A járművek jelentős részének az összeszerelése, a Stadler és a Járműjavító együttműködésének a keretében, Dunakeszin történik. A járművek üzembe helyezése is itt valósul meg.   

Új korszak nyílik a személyszállításban. Az új járműveknek köszönhetően stabilabb lesz a menetrend és komfortosabb az utazás, a 600 férőhelyes légkondicionált utastérnek, a vezeték nélküli internet hozzáférésnek, a korszerű utastájékoztató rendszernek, a mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozóknak köszönhetően.

KISS

Ahogy Dióssi Csaba, Dunakeszi polgármestere is fogalmazott beszédében: 

Kulturáltan, 21. századi módra, gyorsan elérhetjük Budapestet. 

A városvezető beszélt még arról is, hogy “az új szerelvény bemutatása vasúttörténeti pillanat, míg Dunakeszi számára egyben várostörténeti is”. A politikus teljes beszédét is megnézheti:

[fbvideo link=”https://www.facebook.com/dunakeszipost/videos/370893720282752/?t=1″ width=”500″ height=”400″ onlyvideo=”1″]

Tuzson Bence, a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára, Pest megye 5. választókörzetének országgyűlési képviselője az ünnepségen kiemelte, a most elkészült KISS emeletes motorvonat mutatja azt is,  hogy a Dunakeszi Járműjavítónak megvan a képessége bármilyen vasúti jármű gyártására.

A dunakeszi emberek büszkék. Büszkék a gyár múltjára, az emberek, akik itt dolgoznak és a városukra is.

Az államtitkár fontosnak tartja a környezettudatos közlekedést, Dunakeszi megóvását, éppen ezért, beszédében azt ajánlotta, hogy használják minél többen ezeket a szerelvények, amelyekkel kényelmesen, az autós közlekedéshez képest gyorsabban bejutnak Budapestre.

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára szerint a magyar vasút megújulásának a KISS emeletes motorvonat ugyanúgy jelképéve lesz, mint ahogy annak számítanak több mint egy évtizede a Flirt motorvonatok.

Peter Spuhler, a Stadler Rail AG igazgatóságának elnöke visszatekintve számokkal támasztotta alá a már 14 éve tartó együttműködést, melynek keretében 174 Flirt vonatot szállítottak hazánkba. Majd kiemelte, hogy Magyarország kilencedik országként szerzett be tőlük motorvonatokat. Természetesen mindent elkövetnek ők is azért, hogy minél előbb szolgálatba állhassanak az új szerelvények és bíznak a további együttműködésben is a Járműjavítóval.

Szepessy Tamás, a Dunakeszi Járműjavító Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az új motorvonatok készre szerelésén és a forgóvázak bekötésén napi szinten 80-an dolgoznak. A Járműjavító állománya pedig az elmúlt években a duplájára nőtt, jelenleg 640 szakmailag felkészült és képzett kolléga dolgozik a cégnél. A KISS emeletes vonatok átadása egyben mérföldkő is lesz a hazai közlekedésben.

Amit a KISS-ről tudni érdemes

A kétszintes motorvonatok a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált utastérrel, wifi-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd. Az emeletes motorvonatokon három hagyományos és egy mozgássérült WC lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekesszék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi szállítására alkalmasak (a kerékpárhelyek száma további 24 darabbal bővíthető rugalmasan, igazodva ezzel a kerékpáros turisztikai szezonban megnövekedett utazási igényekhez) A KISS-ek a legújabb biztonsági szabvány szerint készülnek, és a gyártó ellátja őket az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel is, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a 160 km/h engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen.

KISS belülről

A KISS vonatok üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosítanak a vasúttársaság számára, ugyanis a járművek a MÁV-START kötelékében üzemelő 123 darab – szintén Stadler gyártmányú – FLIRT motorvonattal is kompatibilisek, ezért akár szinkronüzemben is összekapcsolhatók.

Előző cikkSzünetre megy az önkormányzat
Következő cikkJúlius 24-én ne menjen a földhivatalba!