A csaknem fél kilométer hosszú, a Kárpáteurópa Utazási Iroda által indított Össznemzeti Zarándokvonat, a Székely Gyors és a Csíksomlyó Expressz utasai immár 16. alkalommal, minden évben felkeresik Erdélyt, a csíksomlyói búcsút és a történelmi Magyarország, az egykori Magyar Királyság 1000 éves határát. Az Össznemzeti Zarándokvonatot felmatricázott Tamási Áron-mozdony húzza a Székelyföldre.

A négynapos nemzeti program csúcspontja pünkösd szombatján a 500 ezer zarándokot vonzó csíksomlyói búcsú, a Mária-ünnep. Másnap a történelmi Magyarország ezeréves határára jutnak el több ezernyi székely társaságában a Székely Gyors és a Csíksomlyó Expressz zarándokai. A mára már kultikussá vált vonatok története 2007 őszén kezdődött. A Kárpáteurópa vezetői felismerték, hogy az évszázadok óta létező, ám a szocialista Romániában majdhogynem tiltott csíksomlyói búcsú a román diktátor, Ceaucescu bukása után az erdélyi magyarok, székelyek mellett az anyaországi magyarok és a világ magyarságának ökumenikus, szent találkozójává vált, ahová százezrek zarándokolnak el. Az elsődleges vallási töltet mellett az ünnep nemzeti jellege is évről évre markánsabbá vált.

A székelyföldi, csíksomlyói Mária-ünnepre gyalog, szekéren, lóháton, autóval, busszal érkeztek egykoron a hívők. A vonat viszont hiányzott a közlekedési eszközök közül, holott ennek kapacitása lett volna a legnagyobb. Nem utolsó sorban jóval kényelmesebb a többinél, továbbá többet nyújt egyszerű utazásnál. Tágassága miatt programokat lehet szervezni az étterem- és büfékocsikban.

A Kárpáteurópa Utazási Iroda ezért egyedülálló vállalkozásba kezdett. Felkeresték a MÁV-ot, akinek vezetői pozitívan fogadták a kezdeményezésüket. Több száz elkötelezett, lelkes ember, magyarok és székelyek, utazási irodások és vasúti vezetők, alkalmazottak munkája nyomán 2008 pünkösdjén a szent koronás címerrel díszített kultikus magyar NOHAB-mozdony vezetésével indult az első zarándokvonat, a Székely Gyors. A vonat 8 kocsijában 400 zarándokot vitt Erdő Péter bíboros, prímás, érsek áldásával a csíksomlyói búcsúba. 1944 óta ez volt az első magyar személyvonat, amely eljutott az ezeréves határra is. Ezért mondták akkor a székelyek: “…késtetek, késtetek 64 évet!”

Az egy zarándokvonatból azóta kettő lett, a 400 zarándokból csaknem másfél ezer.

Székely Gyors után a Csíksomlyó Expressz is elindult Erdélybe. A Kárpáteurópa Utazási Iroda és a MÁV természetesen most május pünkösdjén is indítja az Össznemzeti Zarándokvonatot. Idén már 16. alkalommal érkeznek Erdélybe a különvonatok. A Csíksomlyó Expressz Dunántúlról, Szombathelyről indul, majd Sopron, Kapuvár, Csorna, Győr, Komárom, Tatabánya érintésével érkezik Budapestre, a Keleti pályaudvarra. Itt a Csíksomlyó Expresszt összekapcsolják a Székely Gyorssal, majd Össznemzeti Zarándokvonatként halad Szolnok és Békéscsaba megállással Dél-Erdélyen át Székelyföld felé, ahol Felcsíkban és Alcsíkban teszi le az utasait. A zarándokok, a vonatok fogadása Erdélyben felejthetetlen emlék.

Most lesz először teljes erdélyi kör

A 2024. évi program újdonsága: a két zarándokvonat először tesz meg egy teljes erdélyi kört. A Székely Gyors és a Csíksomlyó Expressz Dél-Erdélyen át jut el Székelyföldre, innen az egykori Magyar Királyság 1000 éves határára, a Gyimesekbe, majd 4 nap múlva Észak-Erdélyen át vissza Magyarországra. A vonatok vendégei Eperjes Károly Kossuth-díjas színművész és Dévai Nagy Kamilla Liszt Ferenc-díjas és érdemes művész.

Megállóhelyek Erdélyben: Arad, Brassó, Sepsiszentgyörgy, Sepsibükszád, Tusnádfürdő, Újtusnád, Csatószeg, Csíkszentsimon, Csíkszentimre, Csíkszentkirály, Csíkszereda, Madéfalva, Gyimesbükk, Csíkrákos, Csíkmadarás, Csíkdánfalva, Csíkkarcfalva, Dés, Zsibó, Zilah, Nagykároly – azaz egy teljes erdélyi kör.

A zarándokok természetesen részt vesznek a csíksomlyói búcsún, a Mária-ünnepen, majd másnap eljutnak az egykori Magyar Királyság 1000 esztendős határára. Itt is szentmise és ünnepi műsor várja őket.

A Székely Gyors és a Csíksomlyó Expressz többet nyújt egy vasúti utazásnál. A vonat a tervek szerint júniusban 16 kocsiból áll, amelyből 2 étterem- és büfékocsi, ahol 4 csillagos szálloda munkatársai szolgálják ki az utasokat – nem négy csillagos áron. A kulináris élvezetek mellett autentikus magyar népzenét játszó zenekar szórakoztatja itt az utasokat. A Székely Gyors és a Csíksomlyó Expressz kocsijai behangosítottak, az idegenvezetők folyamatosan tájékoztatják a zarándokokat a látnivalókról. A két vonaton évente csaknem másfél ezren   utaznak, idén is ennyi vendéget vár a Kárpáteurópa Utazási Iroda. Csak azért nem többet, mert a vonatok hossza Székelyföldön a kisebb vasútállomások miatt limitált.

Összességében évente több száz embernek nyújt értelmes elfoglaltságot, munkát a vonatok útjának megszervezése. A Székely Gyors és a Csíksomlyó Expressz zarándokvonatok 2008 óta több mint 34.000 kilométert tettek meg Magyarországon és Erdélyben. Több mint 18.000 zarándokot vittek el a csíksomlyói búcsúra és Gyimesbükkre, az egykori Magyarország ezeréves határára. Az induló Össznemzeti Zarándokvonat szerelvénye csaknem fél kilométer hosszú, ezért még a budapesti Keleti pályaudvar csarnokából is messze kiér az eleje. A vonatokon utaztak püspökök, politikusok, képviselők sportolók.

Az Össznemzeti Zarándokvonat utasai nemcsak Magyarországról, hanem a világ minden tájáról – Amerikától Ausztráliáig, Németországtól Norvégiáig – érkeznek Erdélybe, és 20-30 százalékuk többször visszatért. Sok-sok olyan vendég is akad, aki csaknem minden évben felszállt a ma már kultikus vonatokra. Ez mindent elmond az elégedettségről.

Székely Gyors és Csíksomlyó Expressz részletes programja.

Előző cikkCsúsznak az utak, másodfokú riasztást adtak ki az ónos eső miatt
Következő cikkPörc, pecsenye és pálinka várja Géberjénben