Folyamatosan új információk, vélemények és álláspontok látnak napvilágot Erika tanárnő távozásával kapcsolatban a Farkas Ferenc Művészeti Iskolából. Farkas Pál igazgató urat kérdeztük a történet valódi hátteréről.

IMG_0202 (2)

Több művészeti ágat képviselnek. Milyen szellemben teszik ezt?

4 szakot képviselünk, melyek a zene, tánc, képzőművészet és színművészet. Ez gyönyörű feladatot ad a vezetőknek és a tanároknak, hiszen olyan műfajjal foglalkozunk, ami a lelket, az embert, ezáltal az egész személyiséget formálja. Alapcélunk, hogy akik ide járnak, olyan pluszt kapjanak, amit az egész életükben magukkal visznek.

Mit szól ahhoz, hogy újra felmerültek a vádak kinevezésének jogosságával kapcsolatban, holott az Emberi Erőforrások Minisztériuma több ízben is megvizsgálta szakmai hátterét, és mindent rendben talált?

34 éve vagyok a szakmában, a pedagógiai múltamat, iskoláimat, vezetői karrieremet, és művészi pályámat is folyamatosan művelem, ezért számomra is furcsa, hogy néhányan most firtatják az eredményeimet. Nem szeretek az érdemeimmel büszkélkedni, de a pályám során több kulturális és városi kitüntetést kaptam. Nagy munkakedvvel jöttem Dunakeszire is, mivel előtte 25 évig egy zeneiskolai tagozatot vezettem, hét évig igazgató voltam Vácon a Bartók Béla Zeneiskolában, ezért megtisztelő volt számomra a négy művészeti ág képviselete, hiszen előtte „csak” a zenével foglalkoztam. Idézőjelben, hiszen zenészi pályám alatt folyamatosan zenés színházakkal dolgoztam. Ezáltal a tánc – és színművészet mindig jelen volt az életemben, és ez idő alatt mindig profi előadókkal dolgoztam együtt. A képzőművészet pedig mindig ott volt, hiszen nagyon sok kiállítás megnyitására is felkértek már. Nyilvánvalóan a 2 év alatt sok mindent láttam, hogyan lehet fejleszteni az intézmény működését. A fejlesztések sokszor olyan elkerülhetetlen személyi változással is járhatnak, mely egyéni sérelmeket is okoznak. Nekem az intézmény egységét és fejlődését kell néznem, és ehhez bizony meg kell tenni olyan lépéseket is, amellyel nem minden tanár kolléga ért egyet. Például a tanszakvezetők személyében változások történtek, mert ez új lendületet, újszerűséget hoz az intézmény életébe.

Ezen fejlesztési törekvéseknek köszönhetőek az Önnel kapcsolatban felmerült vádak?

A különböző felmerült vádak furcsák számomra, és sok esetben a jó hírnév megsértését kimerítik. Úgy látom, hogy ezek gyökere abban keresendő, hogy nem mindenki szeretne megújulni, és egy új lendülettel továbbmenni, hiszen nagyon sok állandóság volt az intézmény életében. Az oktatás irányítása is megváltozott, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elvárásainak megfelelően dolgozunk.

Több ízben is megvizsgálták a papírjaimat, hogy alkalmas vagyok-e az igazgatói pozíció betöltésére, melyeket minden esetben rendben találtak.

Egy a cél, hogy engem megpróbáljanak kimozdítani, amit nem értek az előző iskolavezetés részéről, hiszen ott volt a lehetőség, hogy pályázzanak és tovább vezessék az intézményt, amit nem tettek meg. Úgy gondolom nem ildomos utólag beleszólni a jelenlegi vezetőség munkájába. Azt is tudom, hogy bizonyára változott náluk is a szemlélet, azonban mindennek megvan a hivatalos útja. Amit most végeznek, az nem egy volt vezetőhöz méltó, amihez felhasználják a szülőket és a növendékeket is. Ez a pedagógia aláaknázása, amivel nem tudok egyetérteni.

A tanári kar Ön mellett áll?

Egyéni érdekek érvényesítéséről van szó. 22 tanár a nyolccal szemben azt az utat szeretné továbbvinni, amit elkezdtünk és bízom benne, hogy az a nyolc tanár is belátja, hogy a gyermekek, illetve az intézmény jó híre sérülhet a feszült helyzet fenntartásával. Nyolc tanár a saját álláspontjukat tükröző nyilatkozatokat tesznek, hogy a közvéleményt ilyen módon befolyásolják.

Beszéljünk kicsit Erika tanárnő ügyéről. Mi a háttere a tanárnő elbocsátásának?

A tanárnőnek minden év június 15-én lejár a szerződése. A következő év szerződésével kapcsolatban egyeztetni lehet, melynek meghosszabítási igényével a tanárnő nem keresett meg.  Olyan állítások is elhangzottak, hogy egy előadásaira sem mentem el a tanárnőnek, holott minden előadásán ott voltam.

Minden munkáját ismerem és meg is beszéltük. Bent volt nálam, elmondtam a véleményemet, illetve a kritikámat arról, hogy min kell javítani. Majd miután személyesen elismerte az építésre szánt kritikámat, felháborodott hangnemű e-mailben már másként reagált.

Az utolsó előadáson kijelentést tett a közönség előtt, hogy az előző vezetést ismeri el továbbra is vezetőinek. A tanárnő gyakorlatilag eldöntötte, hogy ezzel az intézményvezetéssel nem kíván együtt dolgozni a továbbiakban. Én ezt üzenetként fogadtam, és mivel nem voltam megelégedve szakmai munkájával, ezért úgy gondoltam, hogy a színművészetet képviselő pedagógusnak olyan embernek kell lennie, aki igazán a szakmában van, és a növendékek érdekében ezt át is adja. Így jutottunk el egy színművészhez, aki szeptembertől folytatja a munkát.

Tehát még a szerződése lejárta előtt adott hangot véleményének. Mit szólt ehhez a közönség?

A tanárnő májusban tette a kijelentést, június 15-én járt le a szerződése, én pedig szeptember 1-től vettem fel új tanárt. Lényegesen korábban adott hangot véleményének, mindezt több száz ember előtt. Ezt követően felháborodottan jöttek hozzám a szülők és kollégák a tanárnő kijelentésével kapcsolatban.

Azon felül, hogy nem szerepelhetett minden növendék, probléma volt még az is, hogy egy darabban háttal nem lehet beszélni, nem lehetett érteni a szöveget, a darabok átírása sem volt megfelelő. A hibák sajnos ismétlődtek. Beszédtechnikát kell tanítani, nem lehet rosszul vagy érthetetlenül beszélni, olyan előadásokat színpadra vinni, melyek hosszúak és vontatottak. Mindennek következtében sok néző már nem ment el megnézni a darabokat.

Mit szólnak mindehhez az érintett diákok?

A tanárnő nagyon nagy érzelemmel tartotta össze a csapatát, én ezt alá is írom, hogy nagyon jól egyben tartotta őket. Én a szakmai részével nem voltam elégedett.

Azért volt jó a mostani váltás, mert a nagy növendékeink már kimentek, a sok kis felvételiző pedig még nem kötődik Erika tanárnőhöz. Éppen ezért ez az a pillanat, amikor váltani lehet. Aki a tanárnőhöz kötődik, nyilván megy vele, aki pedig más irányú képzés iránt érdeklődik, kötelességem biztosítani a megfelelő szakmai képzést számára. Az eddigi növendékek nagy része a Bárdos Lajos Általános Iskola tanulói voltak, ahol Erika néni főállásban tanít. Szeretnénk az egész város gyermekei részére biztosítani a színjátszás lehetőségét, hiszen a többi szakunkon is így van.

2015. szeptember 8-án Farkas Pál igazgató úr, és a tanári kar szülői értekezletet tart a VOKE JAMK Művelődési Központban (Állomás sétány 17.), ahova minden jelenlegi és jövőbeni diákuk szüleit szeretettel várják! Ezen a fórumon alkalom nyílik minden kérdés tisztázására is. 

Az iskolával kapcsolatos legfrissebb információkat a következő fórumokon tudják nyomon követni:

Facebook profil: Dunakeszi Farkas Ferenc Alapfokú Művészeti Iskola

honlap: http://www.farkasferencami.hu/

 

kép: www.vszz.net

Előző cikkSegíts, hogy nyerjen a Bárdos Lajos Iskola!
Következő cikkPánik helyett együtt mentették a nyaralók a partra vetődött cápát