Telt ház előtt zajlott le az önkormányzat éves közmeghallgatása, ahol a fő téma a Dunakeszi Városliget tervezett fejlesztése és a hozzá kapcsolódó pumpapálya-beruházás volt, de kérdés volt még például, hogy szabadtéri sportligetet terveznek-e a Dunakeszi Diáknegyed mellé, illetve útfelújítással, rendezvénybusszal, telekadóval, a Pipa utcával párhuzamos, tervezett véderdővel, a Gyárteleppel és közbeszerzési eljárásrenddel kapcsolatban is volt kérdés. A közmeghallgatást minden évben a júliusi testületi ülés napján tartják, amikor a helyi lakosoknak lehetőségük van a polgármestert a várost érintő ügyekről kérdezni. A mai hangulat határozottan aktív volt, összességében véve végig kulturált és érdemi maradt a párbeszéd, bár a vége felé már voltak be-bekiabálások. Természetesen idekeveredett egy kis politika is. Kiemeltük a főbb gondolatokat. A teljes közmeghallgatást a Telekeszi TV Facebook-oldala közvetítette.

“Tisztázzuk: nincs beépítési szándék” – hangsúlyozta már a felvezetőjében a polgármester. A Dunakeszi Városliget egy természetközeli, zöldfelület-növelő, rekreációs fejlesztés, nem lakóingatlan-fejlesztés vagy ipari beruházás. Az elmúlt hetekben a közösségi médiában közzétett félrevezető információk tisztázására is jó alkalmat adott a közmeghallgatás. A projektről egyébként a polgármesterrel készített korábbi interjúnkban bővebben is olvashatnak. A ligetesítéssel kapcsolatban a polgármester a Katonadombbal húzott párhuzamot, illetve kitért a lakossági visszajelzésekre: nem elég barátságos, árnyékos és szélvédett helyszín a repülőtér környéke – innen indul a városliget gondolata.

A pumpapálya helyszíne – Miért a repülőtér?
Mivel előzetesen is többen rákérdeztek arra, hogy a pályázati anyagban eredetileg a Katonadomb szerepelt megvalósítási helyszínként, ez is külön téma volt az eseményen. A válaszában elhangzott: az Aktív Magyarország programban benyújtott előzetes pályázati térkép valóban a Katonadombot tartalmazta, azonban a végleges támogatási döntés előtt, az előkészítő egyeztetések során a repülőtér melletti önkormányzati területre módosult a megvalósítás helye – megfelelő műszaki és területhasználati indokok alapján, valamint azért, hogy ne csak a város egyik sarkában legyenek szabadidős attrakciók. Szempont volt az is, hogy a Katonadombon már túl zsúfolt lett volna a terület. Ezzel kapcsolatban az alsóiak részéről érkezett inkább aggodalom. Ehhez fontos megemlíteni, hogy Alsótól nagyjából egy km-re van, a repülőtér átellenes oldalán.

Két tájépítész is felszólalt – Közérthető szakmai válaszok

A városliget előkészítése kapcsán Tóth Eszter tájépítész, Dunakeszi főkertésze és Fehér Gábor tájépítész, zöldinfrastruktúra tervező is előadást tartott, akik részletesen bemutatták a terület ökológiai, rekreációs és városszerkezeti szempontból is magas értékét. Kiemelték: a projekt nem rombolja a környezetet, hanem éppen ellenkezőleg – egy jelenleg kihasználatlan területen minden korosztály számára kikapcsolódási, feltöltődési lehetőséget nyújtó közösségi tér jöhet létre. A koncepcióban hangsúlyt kapnak az őshonos növényfajok, a természetalapú megoldások, az árnyékoltabb pihenőzónák és az ökologikus fenntartás. Velük a napokban készült kétrészes interjúnkat itt és itt tudják elolvasni, ahol részletesen kifejtik a terület kialakulását, ismertetik a sajátosságait, besorolását és a területre, mint élőhelyre vonatkozó részleteket. Elhangzott az is, hogy jelenleg a nyírást és a karbantartást is az önkormányzat végzi. Fehér Gábor tájépítész barátságos, ligetes képekkel is illusztrálta, hogy hogyan lehet még jobban segíteni ennek a területnek az ökológiai funkcióját. Példát hozott arra is, hogy ha a vízelvezetést nem csapadékcsatornába kötnék, hanem a helyen szikkasztást oldanák meg, akkor az milyen jótékony hatást tudna gyakorolni a környezetre.

A Keszi Klub is képviseltette magát

A Keszi Klub elnöke jelezte, hogy több száz fiatallal egyeztettek a városligettel kapcsolatban, ők is átadták az észrevételeiket: mosdó, közösségi park, grillezési lehetőség. Néhány azok közül, amiket a fiatalok szeretnének a területen.

A repülőtér jövője
A MALÉV Repülőklub is támogatja az elképzelést, mert ezzel biztonságosabbá tehető a repülőtér működése. A repülőtér továbbra is alkalmas lesz sportcélokra a pálya irányának minimális megváltoztatásával.

Rónai Sándor, a Demokratikus Koalíció alelnöke is felszólalt

“Írd alá a petíciót, ha te sem akarod, hogy a repülőtér helyén hamarosan betondzsungel álljon!” – ezzel a felhívással gyűjt aláírást a politikus. Rónai Sándor felszólalásában kiemelte, hogy félti a lakosságot a repülőtéri balesetektől, miközben Nyíri Márton alpolgármester jelezte: a jelenlegi helyzetnél csak szabályozottabb lehet a működés. Mint az korábban is elhangzott: a repülősöknek “azt a jelzésüket el kell fogadnunk, veszélyes, hogy jelenleg az üzemi területre is berohangálhatnak gyerekek, a kutyák, de szerencsére nem kell választani, nem vagy-vagy helyzetről van szó. A közösségi tér és a repülés tökéletesen megfér egymás mellett a 90 hektáros területen, és a fák árnyékából nézhetik majd a gyerekek a le- és felszálló gépeket, miközben a biztonság is adott.” Volt, aki méltatlannak érezte, hogy a városnak egy sportrekreációs fejlesztésért magyarázkodnia kell, miközben megkérdezte Rónai Sándort, hogy ez a mai szereplése vajon már a kampány része? Dióssi Csaba polgármester azt kérte, hogy meggyőződéstől függetlenül mindenki szorítkozzon a városi témákra, ne menjen át politikai csatározásba a közmeghallgatás.

Természetvédelem – Kiemelt szempont
Az ürge élőhelyére és a terület természetvédelmi besorolására vonatkozó aggályokat a szakértői vélemény alapján válaszolták meg: a pumpapálya nem az ürgék által használt füves nyitott réten valósul meg. Az önkormányzat párbeszédet tart a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóságával, akik állásfoglalásukban hozzájárulásukat adták a szabadidős fejlesztéshez, mert az ürgeállományt nem érinti a pálya megvalósítása. A ligetesítés, a fásítás, a zöldfelület-növelés a természetes élőhelyek megőrzését szolgálja, valamint további védett fajok megtelepedésére lehetőséget nyit. Dióssi Csaba polgármester hangsúlyozta, hogy az ürgék szeretik a nyírt füvet, pont emiatt szívesen nyírják nagyobb területen majd a füvet a repülőtéren, hogy ez tovább segítse a populációt. Ez a gondolat nagy sikert aratott.

Az önkormányzat kérdésünkre megerősítette: írásban érkezett kérdésekre a hivatal a következő 15 napban hivatalos választ küld. A Dunakeszi Városliget és a pumpapálya ügyében a városvezetés továbbra is elkötelezett a nyilvánosság, a természetvédelem és a lakossági párbeszéd mellett.

Előző cikkEzért születik kevés gyerek ebben a régióban
Következő cikkA NEXON Dunakeszi Teniszklub teniszezői taroltak a vidékbajnokságon