Az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítaniuk az önkormányzatoknak, és ezt a jövőben törvénybe is foglalják – közölte a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára egy budapesti sajtótájékoztatóján.
Tuzson Bence elmondta: a kormány az önkormányzatok egyik legfontosabb feladatának a helyi tömegközlekedés finanszírozását tartja, és a meglévő jogszabályok is az önkormányzatok feladataként jelölik meg a tömegközlekedés biztosítását.
“Szeretnénk egyértelműsíteni” ezt a feladatot, ezért “törvénybe fogjuk foglalni, hogy az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítani”, és csak ha ez biztosítva van, azután lehet az adóból fennmaradó összeget másra költeni – mondta.
Mára kiderült, hogy ez mit jelentene. Egy megjelent, és az Index által is taglalt törvénymódosítási javaslat szerint
az önkormányzatoknak iparűzési adóbevételükből elsőként a tömegközlekedést kell finanszíroznia.
A hangsúly tehát az elsőként szón van. Magyarán, ha a helyi tömegközlekedés finanszírozása kevesebbe kerül mint maga az iparűzési adóbevétel, akkor az azért elkölthető a városra. Dunakeszin jelenleg 4 buszjárat van, amelyek ingyenesek. Az önkormányzat képviselője az iho.hu szakportálnak pár héttel ezelőtt azt nyilatkozta: az ingyenesség 2013-as bevezetése óta az önkormányzatnak nem kerül többe a helyi tömegközlekedés, mint amikor a Volánbusz üzemeltette a fizetős járatokat.
Karácsony Gergely főpolgármester az ATV-ben arról beszélt, hogy a javaslat lényegében egy szó átírását jelenti – eddig az volt a törvényben, hogy különösen erre a célra kell fordítaniuk, most pedig az kerülne bele, hogy elsődlegesen.
“Ha Tarlós István tudta finanszírozni a főváros tömegközlekedését, akkor Karácsony Gergelynek is kell tudni” – fogalmazott, hozzátéve, hogy a kormány betart mindent megállapodást, amelyet a fővárossal kötött még Tarlós István főpolgármestersége idején. (MTI)