Internetfüggőség – a számok azt mutatják, hogy korunk egyik mentális betegsége lehet, különösen a fiatalok fogékonyak rá. A felhasználók médiahasználati szokásait a koronavírus-járvány is nagymértékben befolyásolta. A szórakozás korlátozottsága és a felszabaduló idő a médiahasználat mennyiségének azonnali növekedését eredményezte szerte a világon.
Hazánkban a fiatalok több, mint 90%-a rendelkezik mobiltelefonnal vagy tablettel és aktívan használja a közösségi média oldalakat. Az online tartalomfogyasztás átlagosan két éves korban kezdődik meg Magyarországon, a gyermekek pedig kilenc évesen kezdik önállóan használni az infokommunikációs eszközöket.
Napi 3 óránál is több az átlagos internetezés
A magyar fiatalok közel 30 százaléka közösségi média-függő egy hazai szolgáltató kutatása szerint, és több, mint 22 órát interneteznek egy héten a fiatalabb generációk tagjai. Az Y és Z generáció tagjainak 89%-a rendelkezik saját okostelefonnal, a 16-21 éves korosztály tagjainak pedig 95%-a. A napi internethasználat a fiatalok körében kicsivel több, mint 3 órára tehető, amelyből a közösségi média platformok bújásával közel 2 órát töltenek. A maradék időben leginkább a vicces tartalmak, a filmek és a zenehallgatás tölti ki idejüket. Korcsoportok szerint szintén a 16 és 21 éves korosztály tölti a legtöbb idejét az online térben, naponta átlagosan 3,4 órát. A válaszadók 30%-a úgy vallott, hogy amint van néhány szabad perce, első dolga szétnézni a világhálón.
Ezek az alkalmazások most a legnépszerűbbek a fiatalok körében
A legnépszerűbb alkalmazás a fiatalabb generációk körében nem meglepő módon a Facebook és az Instagram. Az internetező fiatalok nagy aránya – közel 90%-a – látogatja heti rendszerességgel a Meta legnépszerűbb közösségi média alkalmazásait. A sorban ezeket követi a Youtube online videómegosztó platform és a legnépszerűbb chat alkalmazás, a Facebook Messenger, melyeket az Y és Z generáció tagjainak 89%-a használ rendszeresen. A listán szerepel még egy csevegőapp, a Viber, amelyet a válaszadó fiatalok kevesebb, mint fele használ. A különböző social média platformokon – a heti 22 órából – átlagosan hetente 12,4 órát töltenek a fiatal generációk tagjai, a legtöbbet ebben az esetben a 22 és 29 év közöttiek, heti átlagosan több, mint 14 órát.
Mit tehet a szülő a túlzott online jelenlét ellen?
Fontos, hogy a szülők tisztában legyenek gyermekeik online médiahasználati szokásaival, hogy arról velük bármikor, őszintén beszélgetni tudjanak. Ehhez nem árt ismerni a ma népszerű alkalmazásokat, még ha felhasználóként nem is vesznek részt a közösségekben. Leginkább a 16-21 éves korosztály esetén fontos tudatosítani a gyerekekben, hogy amelyet a közösségi média platformokon látnak, nem minden esetben adnak valós képet az emberekről, sok esetben beállított, megszerkesztett képekkel találkozunk az előnyösebb megjelenés érdekében. Ezért fontos e korosztály tudatos médiafogyasztásra való nevelése, hogy képesek legyenek egyensúlyt teremteni az online és valós életük között, és lehetőleg minél érettebben ismerkedjenek meg az internet közösségi világával.
A cikk a Rackhost.hu közreműködésével készült.